Fia N
Hej!

Ja som rubriken lyder. Är det någon som vet om det är bra för den nyrullade gräsmattan att få lite klipp på toppen?

Tacksam för snabbt svar, vi ska klippa idag.... rolleyes.gif

Hälsar Fia
MariaS
Låt du klippet ligga kvar. Det fyller snabbt igen mellanrummen och ger en liten extra kick. Samtliga mattor som vi rullat ut, rekomenderar vi att var tredje klippning samla upp klippet. Ingen mulchning det första året.
Fia N
Tack för ditt snabba svar Maria!

Fia
Clipper
Ett något sent svar men förhoppningsvis läser du det ändå.

Här är en erfarenhet/åsikt som går helt emot Marias ovan. Det beror givetvis på hur vacker du vill att din gräsmatta skall vara. Om du använder en mulcher, vilket jag gjorde under tre år, så kommer mycket av det gräsklipp som hamnar längst ner i gräsmattebotten inte att förmultnas och göda gräsmattan som reklamen hävdar. Istället kommer du att nästa år mötas av en gräsmatta som är grön och fin när den är högväxt, men som är helt gul av dött fjolårsgräs när du klipper den. En gräsmatta behöver luftas ner till rötterna en gång om året genom vertikalskärning, vilket är ungefär motsatsen till när du klipper med mulcherklippare. Den behöver dessutom gödas kontinuerligt.

Jag är ingen expert i ämnet, men om du går in på Sveriges meste gräsmattegurus hemsida www.olleberg.nu så får du de bästa råd som går att få öht vad gäller allt om gräsmattevård.

Lycka till!

Hälsningar,
Clipper
Fia N
Hej Clipper!

Det blev faktiskt så att vi samlade upp klippet eftersom jag var för rädd att det skulle bli just så som du skriver (utan att ha läst ditt svar- det bara kändes bäst då). Tack för ditt svar.

Fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon