Full version: Jättebergbambu
Chamomille
Nu har jag gått och köpt mig en Fargesia Murielae Jumbo här på morgonen. Jag tänker plantera den i en stor kruka till å börja med. I all hast så glömde jag å fråga vilken jord den vill ha. Någon som vet? Sen var det det här med kruka... Jag läste att det inte var så bra att övervintra i kruka... Någon som har gjort det och lyckats? Skulle vilja ha den på verandan ett par år i alla fall tills den blir för stor. Hjälp...
MariaS
Du bör nog fundera på ett mer permanent ställe än en kruka ganska snart. BAmbun har inga speciella rav på jorden. Den är som alla andra "gräs". Däremot har den en förmåga att sprida sig i sidled och det går fort. Min erfarenhet av jumbon, var att genast ge den en begränsningsyta i rabatten och därefter har jag delat den vart tredje år.
Chamomille
Jaha ja.. Då får den nog åka ner i jorden i höst. Fast i sommar får den stå på verandan och grönska... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon