dajo
Hej!

Vi har två ganska unga äppelträd, ett Aroma och ett Oranie som inte ser riktigt krya ut. Träden har inte riktigt kommit igång efter vintern och var sena med att utveckla blommor och blad.
Nu är bladen små och kupade och även om jag inte kan hitta några kryp verkar de vara angripna av någonting.

Träden är planterade för ett par år sedan och har har tidigare sommrar sett våldigt fina och frodiga ut, de har utvecklat rikligt med frukt men vi har plockat bort det mesta för att gynna tillväxten snarare än frukter. Vi bor i Stockholm zon 2-3.

Tacksam om någon har tips på hur de kan komma i samma fina form som förra året.
Cilla
Snygg plantering med gräsfria ytan och mycket bra uppstolpning och stamskydd!

Jag skulle tro, men behöver lite fler bilder för att kunna säga något säkert, att det handlar om kombinationsproblem. Det västa är sannolikt torka, de två tidigare torra sensomrarna sög energin ur träden så att de inte orkade utveckla full bladmassa detta år. En ytterligare uttorkning kommer att riskera livet för träden nu när de har så lite bladmassa att bygga upp ny energi från.

Utöver detta största problem så har vecklare eller mätare och kanske frostfjärilen varit framme tidigare på säsongen. De behöver du inte bekymra dig om nu (deras period är över), men sätt innan första frosten upp en limring (sök med ordet i denna avdelning) och nästa vår vid bladutspringet klämmer du ihjäl de larver du ser.

Träden behöver nu vatten. Denna vecka regnar det, men hitills har det trots många timmars småskvalande inte blivit så många mm i Stockholm. Sätt på spridaren en natt nu i helgen, och nästa helg också. Har du ingen spridare, häll på 4-6 hinkar vatten i rotområdet.

Gräset ser mycket starkt ut, det är utanför ringen med planteringarna som de näringsupptagande rötterna bör vara nu. Räfsa upp gräset 3-4 dm till utanför ringen och lägg på löv, kompost eller vilket organiskt ickegödslat material som helst så kommer vattnet och näringen trädet till godo. När du har tid kan du göra något estetiskt av detta och kanske plantera gräs igen, nu handlar det om att snabbt och under hela kvarvarande säsongen få i trädet så mycket näring som möjligt.

Kolla om träden fortfarande behöver stöden. Det är viktigt för träd att tidigt bygga upp styrka som behövs för de vindtryck mm som finns på stället. Fatta tag i stammen, rör långsamt fram och tillbaka och kolla om jorden vid rötterna rör sig. Gör den inte det har trädet fäste och bör inte ha stöd. Stödpolar är till för rötterna, att de är stilla medan trädet etablerar sig. kronorna måste vaja och hela trädet också för att det inte ska växa som om det skulle ha stöd hela livet.

Övrigt du kan kolla: Stambasen. Har en hare eller annan lyckats ta sig in och knapra? Torkar det upp under skyddet eller är barken våt och uppluckrad? Och en sak till: Görsla inte gräsmattan i trädets närhet alls denna sommar och nästa.
Cilla
I anslutning till detta måste jag berätta om ett av de träd som jag planterade i våras. En härlig individ, en Ingrid Marie satt på B9 grundstam, E-märkt och knubbigt. Såg superstarkt ut och trots sin litenhet hade det liksom många andra på svagväxande grundstammar har, det där utseendet som om det hade varit med ett tag och inte alls bara var 4 eller 5 år.

Det här trädet fick vara med på några kurser jag hade, dvs fick åka båt till fastlandet, in i bilen, in i kurslokaler ett par timmar och sen ut och tillbaka igen.

Jag gjorde en rejält överdrivet stor växtbädd på absolut bästa stället. Satte trädet på hög kulle och planterade tätt med ringblomma över för att skugga. När knopparna knubbade till sig fick trädet vatten och sedan har jag vattnat ca 20 mm när marken varit torr.

Efter bladutspringet som såg ut ungefär som på Dajos träd, dvs tvekande, så kom allsköns vecklare och mätarlarver och åt upp nästan alltihop. De yttersta topparna på grenarna torkade in, den ymniga blomningen kom av sig helt och åts upp och jag klämde larver så det skvätte för att lilla trädstackarn skulle få ha något blad kvar. Jag tror att min kurshantering med värme-kyla på våren gjorde att topparna inte klarade det, men varför trädet stannade av i utvecklingen i övrigt vet jag inte.

Nu äntligen kommer trädet lite långsamt. En och annan liten försiktig ny gren spretar fram, med blad som blir större och ouppätna.

Men jag vet att om jag missar att vattna senare i sommar om det blir torrt, då är det kört nästa år. Träd som vi flyttar från plantskola till kruka och sedan till trädgården kräver lite av oss innan de börjar ge helt utan att vi gjort något alls!

dajo
Stort tack Cilla!
Då går jag ut och plockar fram vattenspridaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon