DSCN03140001.JPG Hejsan Denna blomma växer hos vänner hos mig och de har glömt namnet.
Tänkte själv gräva upp en bit av den till hösten till min egen trädgård.
Vi får se om bilden funkar, första gången jag provar. Annars får jag försöka igen. Mvh månkan
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2007, 11:15
Höstanemon ser det ut som, och be att få gräva upp till våren istället ofta brukar inte höstplanterade plantor överleva vintern så man brukar rekommendera vårplantering när det gäller höstanemon.
(Men är det Anemone tomentosa ´Robustissima´
http://www.odla.nu/album/data/asasto/1614_p14942.jpg så har jag lyckats bra med höstplantering av denna men den är ju lite väl glad att sprida på sig, snart består rabatten av enbart höstanemoner)
Tack för svar, men jag tror det är något annat.
Det framgår ju inte av bilden att växten började närma sig midjehöjd på mig. Mvh Monica
Lena i Torslanda
06-07-2007, 07:09
Höstanemoner blir rejält höga - midjehöjd är fullt normalt för dem.
lottapotta
06-07-2007, 22:29
Precis så där ser mina höstanemoner ut! Och de räcker mig nästan till midjan, och sen när de blommar är de högre ändå...
Tack för svar allihopa. Jag mitt pucko trodde animoner var små blommor, typ sippor. Där ser man
lisasson56
02-08-2007, 15:59
Fick en planta och har letat här i odla vad det kunde vara. Har nu kommit fram till att det nog är höstanemon. Blev lite ledsen då det inte är rätt tid att plantera....Jag har satt den i kruka och tänkte plantera den i växthuset över vintern. Kan det vara större chans till överlevnad då tror ni?
Är det möjligen någon som har en bra bild att visa på exempelvis en hel stängel - så kanske jag kan vara säker på att det är en höstanemon.
Den här är lite rosa-lila vad jag kommer ihåg. Finns det fler färger? Kan man kanske så från frön i höst?
Ann-Louise
[attachment=5793:9_augusti_012.jpg]
[center][right]
[right]Så här ser mina rosa höstanemoner ut. Det finns vita också.
[/right][/center][/right]
[attachment=5795:9_augusti_013.jpg] Närbild!
lisasson56
02-08-2007, 20:36
Japp! Det är en höstanemon jag fått. Jättefina! Bara den överlever nu annars får jag försöka tigga till mig fler i vår
Ann-Louise
Inga från Närke
03-08-2007, 12:46
Enligt mitt menande behöver du inte ställa dem i något växthus men jag vet ju inte riktigt viken zon du bor. De är väldigt tåliga och nästan hopplösa att ta död på och växer både på höjden och bredden med ofantliga rötter. Så hitta en stor plats eller en plats där du kan klippa runt omkring om du inte vill ha den stor.
Vi dränerade runt huset förra sommaren och grävde upp de flesta rötterna men för en vecka sedan upptäckte jag en liten försynt planta komma upp på en plats i närheten där vi fyllde igen efter dräneringen. Men den är pytteliten, den andra som vi flyttade och grävde ner på annan plats blommar för fullt. Jag bor i zon 4.
dicentra
18-08-2007, 17:30
Höstanemonen är en dekorativ växt
.Det bästa med den är att den inte behöver stöttas trots sin längd!!
Men tänk på var du planterar den den breder gärna ut sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.