Siv i Bollnäs
[attachment=4635:Konstig_...tagården.gif]För några år sen upptäckte jag att en rosbuske började växa upp mitt i en ruta i örtagården. Den fick vara kvar då jag tyckte det skulle vara kul att se vad det blev. (Ovanför örtagården växer två gamla rosor - en "Finlands vita ros" och en lokal ros med vackra röda blommor (helt okänd av t o m Lars Åke Guistavsson). Två år på rad har örtagårds"rosen" kommit med något som förvisso inte kan kallas för blommor utan - tja en missbildad knopp/nypon? Bifogar (om jag lyckas) bild på hur det har sett ut. Vad är detta? Blir det inget annat än det här så tänker jag gräva upp den, för den börjar ta stor plats!
Hälsningar Siv g.gif
Cilla
Titta på bilder på Rosa Glauca, daggrosen och se om det stämmer med din. Den brukar fröså sig villigt och dyker gärna upp hos mig i lätt, sandblandad jord som jag har i mina örtagårdar.
Siv i Bollnäs
Tack Cilla för ditt svar! Roligt att det var någon som svarade, jag hade nästan gett upp hoppet! Den här busken har poppat upp från ingenstans kan man tycka, men tomten är odlad sen över 100 år, så jag vet ju inte vad som funnits här tidigare! Några såna här finns i varje fall inte i grannskapet för närvarande! Men ska den verkligen inte ha några blommor??? Jag får titta om jag hittar några bilder på Rosa Glauca! Tack för tipset !
Hälsningar Siv smile.gif
Siv i Bollnäs
Nu har jag tittat på Internet och Rosa Glauca och tyvärr så finns det inga likheter med "min" ros. Den jag har fått i örtagården får inga blommor utan bara den konstiga bildning som syns på bifogat foto. Buskens blad är inte blågrå utan mycket smala och gröna. Inte lika några andra rosors blad som jag har i trädgården. Fler förslag emotses?
Hälsningar Siv confused.gif
Cilla
Jag tror att fler bilder behövs, för den som du daggrosens blad, bladform, färg och nyponet liknar glaucans också. Färger kan bli lite konstiga på foto ibland, kanske ser man mer om du fotar från lite lika håll.

HÄR gjorde jag en länksamling över hur man beskriver rosornas blad, taggar, nypon mm för att kunna beskriva dem och leta efter dem. Blommorna på många vilda eller förvildade rosor kan variera mycket inom samma art så bladens stipler, antal, sågtandning mm säger mycket mer. Kolla länkarna under "Så kollar du..."!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon