Full version: Passinons frukt?
Caisy
Detta är min passionsblomma, är det frukt den bär?
Är det ätliga? Som sådanna man köper i affären? confused.gif

Mvh Adrienne
Alexander-VG-zon3
ja det är en frukt , går äta men vet inte vilken sort du har ?
edulis äter man av
Caisy
hmm, får kolla det.
En fråga till...
Hur får man dom att mogna?
Mina trillar av när de ser ut som den på kortet.
Öppnade en för skojs skull och den va tom innuti...
Ska de se ut så?
kerstin z5-6
Din blomma ser antagligen ut såhär ??

Passiflora caerulea -den har oätliga frukter
Christer i Falköping
Oätliga vet jag inte, men ingen smaksensation i alla fall. Vanligtvis är frukterna helt tomma, måste ha två olika plantor för att de skall ge fyllda frukter. Alltså två olika individer, inte två sticklingsplantor från samma individ.
Christer.
lissa
Oh, kan man inte pollinera med pollen av sammma planta???
Christer i Falköping
Jag har aldrig sett frukter med innehåll om det bara finns en planta. Men varför inte togga till dig en stickling från någon här äv en annan planta, så blir ju chansen större nästa år. Om du trots allt får frukt med innehåll på din kan du väl berätta det, alltid bra att få lära sig mer om växterna.
Christer.
Caisy
Åååh, vad många bra svar!
Det där med fyllda frukter var ju intressant.
Ja, det stämmer att det är en C....
Så det finns bara en ätlig och det är Edulis då?
Kan man få frukt på den? Friland i sverige eller måste det till växthus?
Vågar man låta C... övervintra ute?
Om...ska jag täcka den och med vad?
Kan man övervintra Edulis?
Och samma fråga där i såfall.

Tack för många bra svar och visat angagemang.

Ps. Min passiflora (på bilden) står endast i morgon sol, är det bättre att nästa år sätta den på en vägg med både morgon och middagssol? Ej helt söder!!
Alexander-VG-zon3
passiflora c , kan man ha ute i zon 1(2) . gärna intill en mur eller söder sidan av huset . den kommer på nytt i maj från marken då den fryser ner och är en perenn . ett tips är att man låter lite av rankorna komma 10-5cm ner i jorden så har den mer att börja på varje år . plus kupar upp jorden på vintern , som man gör med en ros !!!

edulis klara bara -10c och funkar inte ute mer än vid kusten i zon 1 .
Caisy
okej, tack för toppen svar.
Men att låta rankorna komma ned 10-15 cm i jorden?
Betyder det att man ska lägga ner dem vertikalt i jorden och gräva över eller?

Mvh
Alexander-VG-zon3
CITAT (Caisy @ 01-07-2007, 20:05) *
okej, tack för toppen svar.
Men att låta rankorna komma ned 10-15 cm i jorden?
Betyder det att man ska lägga ner dem vertikalt i jorden och gräva över eller?

Mvh

plantera den som en ros
Caisy
fattar inte?
Har aldrig planterat någon ros.
Min passiflora är ju redan planterad ute, ska jag gräva upp den och göra ett djupare hål eller? gräva ner den såpass djupt att den har rankor 10 cm under marken innan rankorna fortsätter ovan jord?
Eller? Jag fattar inte?? crying.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Caisy @ 02-07-2007, 11:24) *
fattar inte?
Har aldrig planterat någon ros.
Min passiflora är ju redan planterad ute, ska jag gräva upp den och göra ett djupare hål eller? gräva ner den såpass djupt att den har rankor 10 cm under marken innan rankorna fortsätter ovan jord?
Eller? Jag fattar inte?? crying.gif

ja du ska gräva ner den så pass djupt att rankorna kommer 5-10cm djupt ska visa med bilder

första bild så här ska du plantera den
[attachment=4707:plantering.JPG]

så här händer på vintern ,plus kupar du upp jord runte rankan efter första frosten så som bilden visar .
[attachment=4708:vinter.JPG]

på våren när snöns smält undan krattar du ut dte du kupat och rankorna kommer då växa på nytt från jorden som du ser på bild
[attachment=4709:våren.JPG]

plus ska gjorden vara väldränerad runt rankan . men runt rötterna vanlig jord
hoppas detta va till bättre hjälp ?
Caisy
Åååh, vilka fina bilder! bravo.gif
en fråga till bara...är lite trög.
Det jag kupat upp på vintern skall alltså jämnas ut på våren...jäms med resten av marken?
Oups, en sak till. Hur långt ner ska passifloran klippas? Ska jag klippa ner på hösten eller våren?

Tack för dina bra svar!! 000.gif biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Caisy @ 02-07-2007, 15:36) *
Åååh, vilka fina bilder! bravo.gif
en fråga till bara...är lite trög.
Det jag kupat upp på vintern skall alltså jämnas ut på våren...jäms med resten av marken?
Oups, en sak till. Hur långt ner ska passifloran klippas? Ska jag klippa ner på hösten eller våren?

Tack för dina bra svar!! 000.gif biggrin.gif

ja du ska kratta ut det på våren , har du den ute så klipper du veck dom döda delarna . rankorna brukar ge med sig vid -10c -15c .
har du den inne så på edulis har jag både klippt ner på hösten och på våren , själva växten bryr sig inte men kan tänka mig att en vår klippning ger mer tillväxt .

och vid plantering av passiflora c så runt rötterna har du ett lager med planterings jord uppblandat med kogödsel sen runt dom nedgrävda rankorna och ända upp har du sand-grusjord .
Caisy
Nu är jag hel nöjd.
Har fått alla svar jag sökte...
Tack så hjärtligt alla som bidragit med råd, tips och svar.
Ett extra stort tack till flaxss som angagerat sig så.
Tusenskönor till er alla!!

blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon