|
Full version: Mördargetingar
Hej, har i år fått värsta problemet med mördargetingar, typ som mindre flygplan i storleken...har nyss fått bort en genom att först ge den en riktig elchock och sen gå lös på den med diverse redskap, måste nog lokalisera boet och göra nåt radikalt. Har nån nåt tips på hur man, utan att utsätta sig för livsfara, kan gå tillväga?
/Mollis
Airamya
30-06-2007, 18:31
Kontakta Anticimex eller Insecta
zaaritha
30-06-2007, 18:38
Blivit stucken? Har du barn? Annars brukar man faktiskt kunna leva med getingar!
Blomstertanten
30-06-2007, 20:41
Är getingarna som mindre flygplan så är det troligen bålgetingar. Dom är inte alls agressiva utan lugnare än vanliga getingar.
Alexander-VG-zon3
30-06-2007, 21:11
jag har med sådana getingar ,, och jag har fönstret öppet ofta och ibland kommer den in men lika fort som den kom in kom den ut . och inte alls lika i humör som getingar . flyger runderr lugnt och så
Särskrivning! Vad jag förstår så mördar du getingar, då heter det inte "mördargetingar"!
 Var sak på sin plats. Tycker nog att getingar är lite usch men dom fyller väl nån funktion dom också.
Getingar är fina djur, men bor de i samma hus som jag så är staden inte stor nog för oss alla. Då löper de stor risk att dö. Jag är medveten om att jag är den aggresiva parten i de flesta av striderna, men, vad gäller getingar och fästingar är min toleransnivå låg. Vi har ett getingbo i ett uthus, funderar på om jag ska ta ner det eller lite. Hunden sover ibland i närheten så det kan hända getingboet åker ner.
Getingar är rovdjur, och håller efter andra skadedjur, det är ett plus.
Bålgetingar är fredliga sägs det, men hur agerar de när de går till attack? Sticker de värre än vanliga getingar? Attackerar de mer nådlöst?
Anki på Öland
01-07-2007, 15:47
CITAT (Pirum @ 01-07-2007, 12:29)  Sticker de värre än vanliga getingar? Attackerar de mer nådlöst? När dom har lagt dig under ens täcke för att sova vintersömn sticker dom som vanliga getingar när man lägger foten på dom..... Jag är inte speciellt känslig för getingstick så det kliade lite bara och blev lite svullet. Anki
Ophelia
01-07-2007, 16:24
De är inte giftigare än andra getingar som inte är giftigare än bin (vars gift vara giftigare än getingars). Är man inte allergisk mot bitstick så har man inte mycket att frukta av getingar. Med andra ord, det är inte storleken som har betydelse........  De vill nog, som många andra, ha sitt revir i lugn och ro. Någon meter får man nog räkna med att de vill se som sitt område. Kan man försöka dansa brevid boet, leka flygplan och stå med näsan framför boingången så kan man leva som sambos. Bästa är nog att människan kan få sitt utrymme och getingen sitt. Förra hösten delade jag och ett gäng bålgetingar på en vägg täckt med vindruvsklasar. De höll sig till sina och jag till mina. Surrade lite kring huvudet som reaplan men ingen tillstymmelse till attack.
e_sedell
01-07-2007, 16:33
Vill kompletera Ophelia med att bålgetingarnas gift gör mycket ondare trotts att det är mindre giftigt. De beror på samansättmningen, giftet innehåller 5% acetylcholine.
Ok jag ska ta det lugnt, jag har ett gammalt "geting-trauma" (vet inte om KURT godkänner den formuleringen  ) som säkert spökar...men nu när jag hör av andra att de ter sig lite lugnare än vanliga getingar så ska jag försöka att ignorera dem.. /Mollis
De flesta har problem med getingar när man äter något sött utomhus. Men ger man bara getingarna möjlighet att äta ostört en bit bort (t ex gen att hälla lite saft på ett fat) så brukar de inte störa. När de föder upp larverna vill de också ha protein, då jagar de andra insekter, och då kan man mata dem med t ex skinka!
Blomstertanten
02-07-2007, 06:01
Det här hittade jag när jag sökte efter information om bålgetingar Bålgetingar - Fredliga giganterIntressant läsning !
CITAT (KURT @ 02-07-2007, 06:46)  --- När de föder upp larverna vill de också ha protein, då jagar de andra insekter, och då kan man mata dem med t ex skinka! Men räknas skinka verkligen som insekt...?!
Blomstertanten
02-07-2007, 07:05
CITAT (Berith @ 02-07-2007, 07:56)  Men räknas skinka verkligen som insekt...?!  har du aldrig sett de små flygande skinkorna ????
CITAT (Blomstertanten @ 02-07-2007, 07:05)  har du aldrig sett de små flygande skinkorna ????  Alla insekter har ju inte skinkor, men kanske fläskänger?
Biggan_
03-07-2007, 00:41
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|