ge5239
var osäker på om denna kom i rätt forumdel.. flytta om det är fel.. :)

har ett par växter som växer på som bara den. en av mina avocados tex passerar snart 30cm-gränsen tror jag (och tjock.. varför växer den så snabbt och övriga har bara några cm och smala?), och tydligen ska man toppa den då, för förgrening? så frågan då, hur går det till?

somliga har sagt att man klipper av på mitten.
somliga har sagt att man tar bort de översta cm.
somliga har sagt att man ska ta bort alla blad.
somliga har sagt att man tar bort översta kronan.
hur mycket ska bort? har letat runt på forumet och via google, men hittar bara just att man ska toppa, inte hur..

sen, gör man likadant på alla träd? har ett apelsinträd som växer på, ska det vara en kvist rätt upp, eller gör man ngt där också?
ngn physalis (tror jag, hittade bland paprikorna..) som växer, gör man ngt där?
passionsfrukt, rätt uppåt och låt vara?

jag är jättenybörjare, fann intresset med växter först för ett par månader sedan så vänligen ha liiite tålamod med mig ;)
kerstin z5-6
Avocado är ett mindre träd när det växer vilt
det bör få bli såhär stort
avocado åtminstone

Innan det ger frukt -jag har inte toppat mitt -det är 1,3m
vad gäller vedartade träd -som man vill ha som träd ska man aldrig kapa toppen öht om man inte vill stoppa tillväxten på höjden
beskärning -kan vara att ta bort snedväxande grenar eller i avsikt att glesa ur
<Det finns ingen generell regel som passar alla buskar och träd -inte heller växer saker lika fort
Man får nog fråga eller läsa sig till hur man ska göra för var o en växt smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Physalisen låter du bara växa som den är, oavsett vilken physalis det är det finns flera sorter, själv skördade jag den första Physalisfrukten (gyllenbär) på midsommarafton.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon