catlady
Jag har två känguruäpplen i mitt växthus, och jag har för mig att jag på ett ställe sätt en bild på hur vackra träd de kan bli om man övervintrar dem. Är det riktigt? Är det någon som har en bild på ett flerårigt träd? Jag tänkte plantera dem direkt i jorden (har dem i pallkragar nu) och undrar hur de bäst tas om hand över vintern?
Lady Hamilton
Så här såg mitt ut hösten 2006 som var sådd Feb-Mars SAMMA år (pojken på bilden är ca 160 cm hög)
[attachment=4641:PICT6591.JPG] [attachment=4642:PICT6656.JPG]
[attachment=4643:PICT6658.JPG] [attachment=4644:PICT5717.JPG]
catlady
Otroligt tjusigt Hamilton! Men du kan väl inte övervintra den på friland? Fick den dö eller flyttade du in den?
Lady Hamilton
Den fick dö och jag sådde nya nu i våras angel_not.gif Så i år har jag flera stycken plantor i rabatten. Varför vill du övervintra? när de växer så mycket och kraftigt redan på en säsong? confused.gif
Eva 33c
Första gången jag hade känguruäpple (det är några år sedan nu) så ställde jag in den i jordkällaren över vintern. Det gick jättebra, men bara den första gången. Efter en vinter till i källaren var den död. Sedan läste jag att den tydligen är ganska kortlivad i sig själv, och det skulle ju kunna stämma. Men som ladyn säger, den växer ju så fort på en säsong så det är ingen större mening med att övervintra den.
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 30-06-2007, 19:29) *
Otroligt tjusigt Hamilton! Men du kan väl inte övervintra den på friland? Fick den dö eller flyttade du in den?

har läst att den ska tåla usda z9

9a

20 to 25 F

-3.9 to -6.6 C

9b

25 to 30 F

-1.2 to -3.8 C

inget som går att ha ute här ,, det går ju övervintra den inne också om man vill det . men som du läst av andra är det kanske inte lönt
catlady
Tack för svar! Jag tycker att stora känguruäpple-buskar hade varit trevliga inslag i inredningen i mitt växthus, året runt. Visst kan man sätta nya varje år, men jag är en sådan där som vill få växter att bli så stora och gamla de bara kan... Jag får helt enkelt prova att övervintra mina och se vad som händer!
Lady Hamilton
Ja men det låter som ett bra förslag tummenupp.gif Jag menar, om de inte skulle överleva i växthuset är det ju bara att så nya och kanske så tidigt som i Jan-Feb så att de verkligen hinner växa å bli höga laugh.gif
eek
Känguruäpple var en ny bekantskap för mej - var hittar man frö till det??
eek
Åsa, mälardalen zon 2
Exempelvis hos Impecta brukar man kunna hitta frö, det största känguruäpple jag haft hade jag det året då jag satte en planta vid varmkonposten det var som ett mindre äppelträd när hösten kom och stammen hade nog ungefär en omkrets på ca 15-20cm, men det blommade inte så mycket, det var nog ganska mycket kväve i marken från komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon