|
catlady
30-06-2007, 18:06
Tog en sväng med kameran och hittade massor med intressanta blommor. Jag ber om ursäkt för felfokuseringen på några av bilderna...
Stor och fin, nästan en rabattväxt! Men vad? [attachment=4648:IMG_1492.jpg]
Är det någon vanlig fast lite större form av blåklocka? [attachment=4649:IMG_1483.jpg]
Vill säga lejongap, men det kanske inte alls är den här? [attachment=4650:IMG_1482.jpg]
No clue... [attachment=4651:IMG_1485.jpg]
Är detta bara vanlig prästkrage kanske? [attachment=4652:IMG_1486.jpg]
Tacksam för svar!
fandolin
30-06-2007, 18:12
Ettan heter Mjölkört där jag bor, Rallarros på andra håll, tvåan är Stor blåklocka, fyran Kråkvicker och femman Baldersbrå. Trean är jag osäker på, finns många som är snarlika.
catlady
30-06-2007, 18:25
Tack för snabbt och utförligt svar! Då kanske jag kan smyga in ytterligare ett par suddiga bilder...?
Kan det vara Johannesört? [attachment=4658:IMG_1484.jpg]
Förvildad luktärt eller kanske rosenvial? [attachment=4659:IMG_1487.jpg]
Vanlig klöver eller? [attachment=4660:IMG_1488.jpg]
mamamaggan
30-06-2007, 18:30
Ettan mjölkört /rallarros/rävrompa.
Tvåan stor blåklocka.
Trean kärringtand.
Fyran kråkvicker.
Femman baldersbrå/surtupp.
Sexan johannesört.
Sjuan antagligen luktärt.
Åttan rödklöver.
catlady
30-06-2007, 18:35
Tack så mycket! I lägen som dessa så är ni på odla helt oöverträffbara!
fandolin
30-06-2007, 19:09
vill inte verka mallig eller så, men jag tror inte på luktärt, däremot kanske någon vial av något slag. Finns många olika.
Åttan är inte rödklöver...den har rundare blad..skulle tippa på skogsklöver istället..
...och "luktärten" är nog nån sorts vial...backvial kanske..
Här heter ettan allmycke...
tiagirl
01-07-2007, 22:55
CITAT (catlady @ 30-06-2007, 19:06)  Är det någon vanlig fast lite större form av blåklocka? [attachment=4649:IMG_1483.jpg] Har grävt upp massor av sådana och satt i min blå-gula rabatt! Jättefina!  Kom nu inte å säg att dom är fridlysta eller nåt!!!!!!!!!!!
annagranq
02-07-2007, 08:15
Om man bor i norr/västerbotten är sensommaren fylld av rallarrosens rosa täcke (bild ett) Den växer i stora fält och lyser i kapp med ängarnas gröna gräs vid gråvittrade lador eller så ståtar det med malmdammet längs järnvägen som fond. Vackert är det så man tappar andan, ungefär som när man söderut ser ett vallmofält lysa bland grödorna.
Jag såg i en perennbok att mjölkörten var med som förslag på den vilda trädgården. Jag skulle dock inte rekommendera den som rabattväxt. Den sprider sig snabbt och är svår att få bort. Utanför vår gård har vi ett fält av rallarros längs en åker. Mycket vackert att skåda och som så kan man säkert ha den i en vild del i äng eller skog. Sen får man ändå var beredd att rensa bort plantor som kommer upp överallt i gräsmatta och potatisland för så är det för mig i år.
anna
Anders zon 1
02-07-2007, 22:27
tiagirl! Stor blåklocka är inte fridlyst, men det betyder inte att det är fritt fram att gräva upp plantor hur som helst. Jag reagerar över att du säger att du grävt upp "massor" av blåklockor. Stor blåklocka brukar sällan förekomma i särskilt stora mängder så i mina öron låter det som om du skövlat något bestånd.  Fast förhoppningsvis har jag fel! Att skövla bestånd är INTE tillåtet enligt allemansrätten och man bör fråga markägaren om lov innan man alls gräver upp några växter. Om man nu dristar sig till att gräva upp vilda växter måste man absolut se till att inte skatta beståndet mer än det tål, d v s bara ta något enstaka exemplar om det finns mycket av växten på platsen. Är det ett litet bestånd får man helt enkelt låta bli, även om man har tillstånd av markägaren! Kan tillägga att stor blåklocka tillhör de växter som minskat rejält i stora delar av vårt land och den kan mycket väl bli hotad i framtiden - så var försiktig med den!
tiagirl
02-07-2007, 23:19
CITAT (Anders zon 1 @ 02-07-2007, 23:27)  tiagirl! Stor blåklocka är inte fridlyst, men det betyder inte att det är fritt fram att gräva upp plantor hur som helst. Jag reagerar över att du säger att du grävt upp "massor" av blåklockor. Stor blåklocka brukar sällan förekomma i särskilt stora mängder så i mina öron låter det som om du skövlat något bestånd.  Fast förhoppningsvis har jag fel! Att skövla bestånd är INTE tillåtet enligt allemansrätten och man bör fråga markägaren om lov innan man alls gräver upp några växter. Om man nu dristar sig till att gräva upp vilda växter måste man absolut se till att inte skatta beståndet mer än det tål, d v s bara ta något enstaka exemplar om det finns mycket av växten på platsen. Är det ett litet bestånd får man helt enkelt låta bli, även om man har tillstånd av markägaren! Kan tillägga att stor blåklocka tillhör de växter som minskat rejält i stora delar av vårt land och den kan mycket väl bli hotad i framtiden - så var försiktig med den! 15 st kanske på tre olika platser! Här är den då rakt inte någon bristvara utan växer precis överallt!!!!!!!!!!! Skövla...då pratar man om hundratals plantor på en stor yta, tror du jag har blåklockor enbart i trädgården eller?? Om jag nu skulle hitta en markägare till vägrenen så skulle dom bara garva ihjäl sig om jag frågade om jag fick ta några blåklockor, det kan jag ju lova dig. Skillnaden mellan mig och andra är att jag talar om vad jag gör och då är det jag som blir påhoppad! Det finns många roliga människor(som man tror har sökt till polishögskolan men inte kommit in)här måste jag säga. Alla gör det men ingen vågar säga nåt. Vad det än är!  En hemlis till, jag plockade blåsippor en dag. Och fick med rötter på en, satte den i stenpartiet och den växer där!!! Fyyy på mig. Kanske utrodade hela Sveriges blåsippor. Nu kommer du nog få gåshud men mina barn kan inte plocka blommor alls, dom drar upp dom med rötterna. Om det så är liljekonvaljer, blåsippor eller blåklockor. Fem stycken eller hela bestånd. Jag hoppas du var ute på landet och vaktade på alla som rensade all öppen mark på alla blommor till hela sveriges midsommarstänger.
CITAT (tiagirl @ 03-07-2007, 00:19)  15 st kanske på tre olika platser! Här är den då rakt inte någon bristvara utan växer precis överallt!!!!!!!!!!! Skövla...då pratar man om hundratals plantor på en stor yta, tror du jag har blåklockor enbart i trädgården eller?? Om jag nu skulle hitta en markägare till vägrenen så skulle dom bara garva ihjäl sig om jag frågade om jag fick ta några blåklockor, det kan jag ju lova dig. Skillnaden mellan mig och andra är att jag talar om vad jag gör och då är det jag som blir påhoppad! Det finns många roliga människor(som man tror har sökt till polishögskolan men inte kommit in)här måste jag säga. Alla gör det men ingen vågar säga nåt. Vad det än är!  En hemlis till, jag plockade blåsippor en dag. Och fick med rötter på en, satte den i stenpartiet och den växer där!!! Fyyy på mig. Kanske utrodade hela Sveriges blåsippor. Nu kommer du nog få gåshud men mina barn kan inte plocka blommor alls, dom drar upp dom med rötterna. Om det så är liljekonvaljer, blåsippor eller blåklockor. Fem stycken eller hela bestånd. Jag hoppas du var ute på landet och vaktade på alla som rensade all öppen mark på alla blommor till hela sveriges midsommarstänger. Tycker att det där var väldigt konstigt resonerat. Det hade kanske räckt med ett exemplar som du kunde förökat själv? (Så har jag gjort med mina storblommiga blåklockar (tog en liten försiktigt där det växte ganska många och satte i en rabatt för god omvårdnad) och nu har jag en stor rugge.) Det spelar väl ingen roll om man berättar vilka "fel" man gör? Dom blir väl inte mer "rätt" för det...? Du utrotar knappast alla Sveriges blåsippor, men du minskar kanske bestånden där du bor? Du kunde kanske lära dina barn vilka blommor man får och inte får plocka? Och kanske hur man plockar blommor...? Och skövla behöver inte betyda att det är massor med växter som försvinner, det räcker ju med att alla försvinner - 100 eller 1 exemplar kan vara lika illa!
annagranq
03-07-2007, 09:04
Tack anders för genomgång om vad som gäller för allemansrätten. Jag har funderat på det. Förra året tog jag en tuva vackert gräs vid vägrenen, utan att fråga markägaren och jag kände mig som en tjuv,även om banken i detta fall naturen och gräset varken sällsynt eller fridlyst. Allemansrätten är något unikt och helt fantastiskt i vårt land men för många så självklart att uppskattning och vördnad inför den saknas. Att bli bortkörd från en klippa till havs av en bonde(norge) eller jagad av hundar i ett frösök att komma till en strand(frankrike) eller när man helt enkelt få ge upp försöken att hitta en tältplats för det är privatägt överallt med tydliga skyltar, då uppskattar jag vår allemansrätt så hjärtat flödar över av lycka över denna gåva som både rik och fattig får ta del av, om vi bara är rädda om den. anna
tiagirl
03-07-2007, 10:10
Om jag ser 50 blåklockor och jag tar fem? Är det att utrota ett helt bestånd? Jag är väl inte helt dum och obildad att jag rensar en hel vägkant på blommor? Sådär som alla midsommarblomsplockare gör? Ingen av dom kan ju dock ha trädgård eller viljan att njuta av vackra blommor. Så det kan ju inte vara någon från tex Odla som gör något sånt. En fyraåring hämtar inte sin mamma varje gång hon ska plocka blommor, dom tar vad dom ser, om det så är en maskros eller en av dom efterlängtade Iris:arna. Och säg det barn som kan nypa av en blomstjälk utan problem direkt från start??
Ophelia
03-07-2007, 10:40
CITAT (tiagirl @ 03-07-2007, 00:19)  15 st kanske på tre olika platser! Här är den då rakt inte någon bristvara utan växer precis överallt!!!!!!!!!!! Skövla...då pratar man om hundratals plantor på en stor yta, tror du jag har blåklockor enbart i trädgården eller?? Om jag nu skulle hitta en markägare till vägrenen så skulle dom bara garva ihjäl sig om jag frågade om jag fick ta några blåklockor, det kan jag ju lova dig. Skillnaden mellan mig och andra är att jag talar om vad jag gör och då är det jag som blir påhoppad! Det finns många roliga människor(som man tror har sökt till polishögskolan men inte kommit in)här måste jag säga. Alla gör det men ingen vågar säga nåt. Vad det än är!  En hemlis till, jag plockade blåsippor en dag. Och fick med rötter på en, satte den i stenpartiet och den växer där!!! Fyyy på mig. Kanske utrodade hela Sveriges blåsippor. Nu kommer du nog få gåshud men mina barn kan inte plocka blommor alls, dom drar upp dom med rötterna. Om det så är liljekonvaljer, blåsippor eller blåklockor. Fem stycken eller hela bestånd. Jag hoppas du var ute på landet och vaktade på alla som rensade all öppen mark på alla blommor till hela sveriges midsommarstänger. Vad tråkigt resonemang du har och en obehaglig ton! Dina "hemlisar" är väl inget vi har med att göra. Vill du bli applåderad över din ärlighet? Jag upplever det bara ganska dumt och barnsligt. Varför inte köpa fröna till dina blommor? Finns jättemycket frön på Impecta och då kan du ju passa på att slå ett slag för rödlistade sorter. Eller pluggplantor? Finns sådana på bl a Pratensis. Dubbelblommande storklockor finns i välsorterade plantskolor i både blått och vitt.
Anders zon 1
03-07-2007, 10:54
CITAT 15 st kanske på tre olika platser! Här är den då rakt inte någon bristvara utan växer precis överallt!!!!!!!!!!! Skövla...då pratar man om hundratals plantor på en stor yta, tror du jag har blåklockor enbart i trädgården eller?? Om jag nu skulle hitta en markägare till vägrenen så skulle dom bara garva ihjäl sig om jag frågade om jag fick ta några blåklockor, det kan jag ju lova dig.
Skillnaden mellan mig och andra är att jag talar om vad jag gör och då är det jag som blir påhoppad! Det finns många roliga människor(som man tror har sökt till polishögskolan men inte kommit in)här måste jag säga. Alla gör det men ingen vågar säga nåt. Vad det än är! En hemlis till, jag plockade blåsippor en dag. Och fick med rötter på en, satte den i stenpartiet och den växer där!!! Fyyy på mig. Kanske utrodade hela Sveriges blåsippor. Nu kommer du nog få gåshud men mina barn kan inte plocka blommor alls, dom drar upp dom med rötterna. Om det så är liljekonvaljer, blåsippor eller blåklockor. Fem stycken eller hela bestånd. Jag hoppas du var ute på landet och vaktade på alla som rensade all öppen mark på alla blommor till hela sveriges midsommarstänger. Vad barnen gör och inte gör hör inte riktigt till den här diskussionen, förutom att man naturligtvis måste lära sina barn att man inte ska plocka alla blommor på ett ställe och att vissa arter är fridlysta. Annars får jag gratulera att stor blåklocka fortfarande är vanlig där du bor, samtidigt som det är tråkigt att höra att ni har problem med motoriken i familjen...... Nej, det verkar som om du mest är ute efter att provocera så jag kan inte se att det finns någon större anledning att fortsätta den här diskussionen, vilket är synd eftersom uppgrävning ÄR ett problem för en del arter, åtminstone lokalt. Det gäller särskilt växter som är vackra eller sällsynta, t ex mosippa, backsippa och många orkidéer. Problemet riskerar också att öka i takt med att trädgårdsintresset ökar. Att gräva upp enstaka exemplar av vanliga arter när dessa förekommer i stora bestånd har naturligtvis ingen betydelse. Mer info om Allemansrätten kan man till exempel hitta här: http://www5.o.lst.se/projekt/frida/pdf/fridlyst_NV.pdf
Eva 33c
03-07-2007, 11:01
CITAT (tiagirl @ 03-07-2007, 00:19)  Om jag nu skulle hitta en markägare till vägrenen så skulle dom bara garva ihjäl sig om jag frågade om jag fick ta några blåklockor, det kan jag ju lova dig. Vägrenarna ägs som regel av Vägverket. Och de sköter om sina vägrenar på ett sätt för att öka mångfalden av växter. Vägrenen fungerara idag nästan som en slåtteräng, och många växter som förr fanns på slagna ängar växer nu i vägrenarna. Läs mer på Vägverkets sida får du se. Så det är inte alls säkert att de skule "garvat ihjäl sig" om du frågat. Det finns tom vissa sträckor som är mer eller mindra "fridlysta". När du säger "Alla gör det men ingen vågar säga nåt" har du fel, jag har aldrig plockat plantor utan lov i naturen. Frön har jag tagit någon gång, om växten inte är fridlyst. Jag har också köpt frön även till vilda växter. Nu tror jag inte du orsakat någon dramatisk skada i naturen , men det är ju det där med "många bäckar små", om alla hade din inställning skulle det kunna leda till att utarma de vildväxande bestånden av vissa växter. Och appropå "midsommarplockare" så gräver de ju inte upp plantorna med rötterna, eller hur?
tiagirl
03-07-2007, 21:03
 Jag blev provocerad. Inte provocerar. Ser heller ingen anledning att fortsätta på en sån här otroligt konstig diskussion. Mer än att det är synnerligen intressant att läsa folks åsikter.
trean är kärringtand, jag har själv sådana. annan tråd om kärringtandCiczi
oakpine
21-07-2007, 13:27
Nej, trean är en gulvial (som Andreas skrev tidigare i tråden). Det syns tydligt på att bladen har klängen, sådana har inte käringtand.
Okejdå, jag läste på lite dåligt trean är gulvial...  *pekar finger åt mig själv* Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|