catlady
30-06-2007, 18:13
Detta träd står invid tomtkanten, och igår hittade jag två pyttesmå förkrympta frukter i det. Kan det verkligen vara ett gammalt äppleträd?
[attachment=4654:IMG_1491.jpg][attachment=4655:IMG_1490.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2007, 18:41
Det kan ju vara ett frösått äpple, sådär ser många frösådda äpplen ut här tyvärr är ofta frukterna ganska små och sura men så blir det ju ofta vid frösådd. Det finns många mycket lika såna träd vid den slingan jag går med hunden.
catlady
30-06-2007, 18:49
Jovisst är de oätliga! Jag blev bara så förvånad över att det var ett fruktträd, eftersom det är så massivt och brett, och jag inte sett en enda blomma eller frukt på det tidigare i sommar. Och hur mycket jag än tittade så kunde jag inte se mer än de två skrumpna frukterna på hela trädet. Jag till och med tittade runt stammen för att se om det kunde vara så att ett äppleträd hade halvslingrat sig upp i det stora trädet... Ibland är man bara svårövertygad...
Inte är väl den frukten du har på bild skrumpen? Och om den är oätlig nu är det inte konstigt, det är våra kulturäpplen också - de är omogna helt enkelt. Frukt på frösådder eller kvarlämnade träd är de godaste att göra marmelad och spetsa äppelpajer och -mos med. När de mognat.
Äppelträd, frösådder eller inte, som får växa fritt skapar precis så tunga frukter som gör att kärnorna skyddas och trädet kan föröka sig, och grenarna hålla dem. Dessutom kan de blomma med en prakt som inget beskuret äppelträd kan mäta sig med. Men precis som med våra kulturaplar så kan frösådder vara vartannatårsblommande.
Man lär sig mycket av att studera friväxande äppelträd!
Dessa frukter brukar också vara mycket uppskattade av vilda (och tama) djur. Fler borde plantera ut frösådda fruktträd i natuen. Och inte bara äpple, gärna päron och plommon också.
Håller absolut med. Ned med kärnorna i marken lite varstans! Frösådder blir ofta bra pollinerare också, ser till att våra andra träd pollineras. Dessutom kan obeskurna fruktträd blomma så vackert som inga andra träd!
Ophelia
01-07-2007, 16:07
Oavsett om frukterna inte smakar gott så är det ett vackert träd. Frukterna brukar ju även tydligen passar bra att blanda med "ätbar" frukt med lite mildare när man gör must.
catlady
03-07-2007, 14:15
Jasså, är det vanligt med blomning vartannat år? Man lär sig något nytt varje dag! Då kanske det står i blom nästa vår istället
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.