Full version: Balsampoppeldoft
jenniepennie
Eller liknande? Det doftar ju så otroligt gott! Men vi har inte plats för detta gigant-träd, så finns det nå't liknande? Man har väl inte så'n tur att det finns dvärg-balsampoppel?
KURT
Det borde gå att ympa den på en svagväxande stam? Poppel är ju släkt med salix (samma familj), och det finns många svagväxande former av salix.
MariaS
CITAT (KURT @ 01-07-2007, 08:20) *
Det borde gå att ympa den på en svagväxande stam? Poppel är ju släkt med salix (samma familj), och det finns många svagväxande former av salix.

Det finns ju t.ex. doftpil...
Cilla
Jo men balsampoppeln, nej det finns inget som liknar den. Man blir helt enkelt berusad! Och dessutom doftar den ju hela sommaren, både efter regn och solsken...

Man kan köpa en liten poppelplanta eller få av en granne och sedan formklippa den så den håller sig liten. Visserligen blir inte dofterna böljande med en liten buske eller träd, men man kan få en påminnelse.

En annan utväg är att föreslå ikommunen att man sätter en balsampoppel någonstans i nrheten där man bor eller där man går. Just popplar rekommenderar jag iten att "busplantera", för de kräver stort rotutrymme och tar de i vattenledningar om de ligger i närheten. Träd med mindre livliga rötter tycker jag man kan skänka till allmänna områden som man känner och där man vet att de passar. I form av att man planterar och vattnar själv förstås.
Bettis
BALSAMPOPPEL yes den är det säkert, men var kan man få tag i den, är det välsorterade ställen confused.gif Tack KURT!!
Cilla
Jadå de finns att köpa på bra trädförsäljningsställen och en sort, 'Kakamahaka' tror jag man kan undvika. Den har jag provat på flera ställen i zon 3 (som är grönsen för den) och den verkar kräva för mycket av en vanlig trädgårdsägare. Kanske är det bevattningen som den krväver mycket av, eller så är zon 3 inte rätta läget för den.

i vilket fall som helst så kan man nog inte övervattna en poppel de första åren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon