TantGredelin
01-07-2007, 00:28
Jag hittade det här på ett annat trädgårdsforum, för jag vill också gärna försöka så pion:
"Skörd och sådd av pionfrö
Fröna skördas då baljorna öppnar sig och fröna är rejält mörka. Vanligen är de blåsvarta men undantag finns och då ofta i olika bruna toner. Röda frön är bara skenfrukter och saknar förmåga att gro.
Jag använder alltid kvadratska plastkrukor 9x9 eller 7x7 cm men vad som helst i krukväg duger. Kvadratiska krukor är dock utrymmesbesparande och passar i bänkar och plantbackar.
I 9 cm krukan sätter jag max 9 frön och i en 7 cm 5. Halva krukan fylls med en bra kompostblandning t.ex. 2 delar trädgårdskompost, 2 delar skarp sand och en del torv. Ovanpå detta såjord tills krukan är fylld till 2/3. På detta läggs fröna och slutligen täcker jag med skarp sand så krukan är full. Allt trycks till så att det blir ett centimetrdjupt vattningsutrymme.
Tidigt blommande pioner som dill-, svavel-, sibirisk-, rosenpion m.fl. sås med fördel direkt då fröna mognat. Krukan placeras i skugga och hålls jämt fuktig. En skuggad kallbänk är utomordentlig till ändamålet. "
Eftersom du redan har en begynnande frökapsel så är det troligen en tidigblommande bondpion du har. Jag tror att jag ska sätta en bit täckväv kring mina frökapslar, så att inga odjur norpar dem innan de har mognat.
Marlene z v
01-07-2007, 19:58
CITAT (pixieangel @ 01-07-2007, 00:02)

Hejsan
Jag har precis skaffat hus med stor trädgård och jag har givetvis en massa frågor, tankar och funderingar.
Jag gick runt och kollade i trädgården när jag såg denna kapseln på pionen.
Är det möjligen en frökapsel och fungerar det ?
När skall man isåfall plocka kapsel och hur skall man sedan göra för att få det att gro?
Som sagt inneväxter må jag kunna föröka men på uteväxter....oj vad jag har mkt att lära 
men så kul
Tack på förhand
Mvh
Suss
pionkapsel.JPG Dethär är det enda frö jag hittat på mina pioner, bada det stora blå är ett ritigt frö. När fröbaljan börjar öppna sig är fröet moget.
Om sådd kan jag inte mycket.
pixieangel
01-07-2007, 23:25
Hej och tack för svaren

TantGredelin: Jag skall definitivt pröva det som du hittade. Jag har 2 pioner, en vinröd och en rosa och jag flyttade hit mitt i blommningen på båda två. Så båda har nu dessa kapslar.
Marlene z v: Hihi det känns som om jag får vakta mina pioner nu så fröet ej försvinner...hmm semestern snart slut

Men det var en superbra bild som du hade fått till
Mvh
Suss
TantGredelin
01-07-2007, 23:37
Det här är en som blommar nu, men jag har inte tagit tillvara fröna förut, för jag har inte tålamod utan köper plantor. Får se om det blir av i år.
DSC01485.JPG Den hänger med sina enorma blommor för att det nyss hade regnat. Som undervegetation har jag satt en liten flocknäva.
Jag har sått pionfrön men aldrig lyckats. Däremot hade pionen självsått sig i gräsmattan ett år. Min gode sambo klippte nogsamt ner den en dag, sedan dess har den inte kommit upp igen