Siv i Bollnäs
02-07-2003, 13:02
Vad orsakas följande av: Rosenknoppar som liksom förtvinar och faller av utan synlig mekanisk skada eller insektsangrepp. Själva knoppen samt någon centimeter nedanför denna antar en brunaktig färg, och i den skarpa övergången till normal stjälkfärg bryts knoppen och faller av, om man vidrör den.
Annika i Korsholm, Finland
04-07-2003, 11:13
Om du kollar riktigt noga just där det blir brunt så finns det kanske något som ser ut som ett hål där. I så fall så är det väl någon vivel, rosenvivel eller något som har varit där och i knoppen kan finnas en mask. Eller har jag fel?
Jag har också råkat ut för att knopparna faller av både på rosor och jordgubbar och på jordgubbarna lär det ska vara jordgubbsvivel. Vet inte vad man ska göra åt det. Det finns nog gift men man borde träffa rätt på tidpunkt när man sprutar och upprepa det. Man borde kanske också plocka bort knopparna och bränna eller kasta i soptunnan för bortkörning. Har inte gjort det, men har för mig att odjuren övervintrar i jorden nedanför. Antingen som larv eller skalbagge med "snabel". Man borde kanske prova att plocka bort alla knoppar i alla fall för att se om det är mindre angrepp följande år...