Jozefin
01-07-2007, 12:41
Någon som vet hur jag planterar min klätterros som ska växa upp i ett äppelträd?
Vilket vädersträck bör man plantera i och hur djupt? Och hur långt från trädet ska den vara?
Kakaduan
03-07-2007, 14:37
Jag planterat min Constance Spry cirka 30-40 cm från ett äppelträd. Grävde ner en rund ganska djup kant som jag gjorde av en bottenlös regntunna i grön plast - tänkte det skulle hindra äppelträdets rötter från att ta sig in och sno vatten och näring i början. Vet inte om det spelat någon roll, men rosen frodas och mår bra och har börjat luta sig bakåt mot trädet och ta sig uppåt nu, efter två år.
Kakaduan
Visst är det vackert med rosor som klättrar i äppelträd!
Plantera rosen i det vädersträck som det brukar blåsa ifrån, så kommer rosen att tryckas mot trädet när det blåser.
När det gäller avståndet från trädet har jag gjort som kakaduan, ca 30-40 cm ifrån stammen. Jag tror inte det behövs något skydd mot trädets rötter, tillväxten på rötterna sker ju långt från stammen på ett stort träd.
Plantera rosen så djupt så att ympstället kommer cirka 10 cm under markytan.
PS. Vilken ros är det du har tänkt plantera?
*Humlan*
04-07-2007, 08:17
Jag planterade en New Dawn intill vårt plommonträd förra året. Grävde en 40 cm ut från stammen och ledde försiktigt upp den i trädet efter hand. I år har jag fått binda upp den lite, mycket tack vare de hårda regnskurarna. Det är underbart att se de vackra blommorna över huvudet på en!
Erika i Sandviken
04-07-2007, 11:58
Vi planterade en Honungsros vid vårt äppelträd ca 30cm från trädets stam och västligriktning.Och hej å håå så det växt,rosen har nu gått upp i hela trädkronan och hänger ner på andra sidan av trädet och trädet är varje fall ca 5m högt.Det är sååå vackert och det ser ut som hela äppelträdet blommar igen.
vaniljstången
04-07-2007, 14:54
Hej på er!
Jag är oxå sugen på att plantera en honungsros i ett av mina äppelträd... En god vän hade planterat en sådan och låtit den växa upp i deras döda äppelträd, set var sååå vackert!
Mitt träd är "levande" och producerar fortfarnade en riklig mängd frukt, skadar det frukten eller trädet att plantera en klätterros?
Mvh
Petra
Erika i Sandviken
04-07-2007, 16:08
Mitt äppleträd lever också och ger frukt,om än inte så mycket men lever det gör det i allra högsta grad och det verkar inte må dåligt av att ha sällskap av vår Hounungsros
AnnammA
05-07-2007, 09:53
Jag var och på besök i en trädgård, där man hade planterat en "Flammentanz", som klängde upp på en stor tall. Det var rätt så läckert, och något jag kanske knycker

...
Hälsn
AnnA
CITAT (Erika i Sandviken @ 04-07-2007, 12:58)

Vi planterade en Honungsros vid vårt äppelträd ca 30cm från trädets stam och västligriktning.Och hej å håå så det växt,rosen har nu gått upp i hela trädkronan och hänger ner på andra sidan av trädet och trädet är varje fall ca 5m högt.Det är sååå vackert och det ser ut som hela äppelträdet blommar igen.

Även jag har en honungsros men i ett riktigt gammalt knotigt plommonträd. Planterad på sydsidan. Första året var en besvikelse men nu, tredje året, en kaskad av ljuvligt doftande små rosor.
CITAT (vaniljstången @ 04-07-2007, 15:54)

Mitt träd är "levande" och producerar fortfarnade en riklig mängd frukt, skadar det frukten eller trädet att plantera en klätterros?
Starkväxande ramblers och klätterrosor kan täcka bladmassan på hela eller delar av äppelträd och så småningom slutar träden ge energi till de skuggade partierna så att grenverket dör. Träden brukar kompensera det med att sätta krona och frukt högre upp. Tar man dessutom ned höjden på äppelträdet så tynar det sakta men säkert bort.
I södra Sverige har jag sett honungsros täcka hela päronträd. Det är en fascinerande syn, och päronträden håller ju också ganska länge som döda stöttepelare åt rosorna.
Vill man ha största möjliga friskhet och levnad på sitt fruktträd sätter man inte starkväxande klätterväxter i dem, men att det är märkligt och vackert under den tid som båda växterna lever håller jag med om! Liksom att det är mycket opraktiskt när man ska plocka frukt och beskära träden.
vaniljstången
06-07-2007, 12:28
Tack för svaren! Då verkar det alltså bäst att plantera rosen i ett träd som är gammalt och på väg att ge upp fruktskörden! Jag har några sådana oxå...
Vore kul att se några bilder på era rosbeklädda träd!
Mvh
Petra
Här kommer en bild på Flammentanz i ett äppelträd. Rosen är planterad 2004.
[attachment=5090:Flamment...chersmin.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.