Sten Ch
01-07-2007, 13:51
Mina botaniska tulpaner (jag tror det är Tulipa tarda) är fulla av mognade fräkapslar med massor av frön. Är det någon som har erfarenhet av att fröså botaniska tulpaner? Vad jag närmast undrar över är om det krävs någon form av stratifiering av fröna, tex viss tids förvaring i kyla. Tips på såtid och eventuella knep även välkomna. I och för sig har jag frön nog för att kunna experimentera med såväl stratifiering som såtider och odlingsförhållanden. Men ett per goda råd skulle underlätta.
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2007, 14:06
Tulipa tarda brukar jag fröså genom att skörda fröerna när de är mogna och sedan direkt slänga ut dem där jag vill ha dem, efter en vinter brukar det komma upp små "grässtrån" med tiden blir det såsmåningom nya blommande tulpaner fast det tar ju några år.
Vill man ha "kontrollerad" sådd så är fröerna ljusgroende + behöver kallstratifiering + man kan inte skola om plantorna förren de är runt 3år.
Sten Ch
01-07-2007, 14:45
Tack, Åsa, för snabbt och kunnigt svar! Jag har också spritt ut frön lite här och där, men fruktar att de flesta groddplantorna kommer att stryka med vid ogräsrensning. Så jag ska försöka så en ruta i köksträdgården och kanske några i låda i växthuset, Vet du hur länge fröna behöver kallstratifieras och något om lämplig temperatur?
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2007, 17:44
Optimal temp vid kallstratifiering är +0 till +5C så ett kallt kylskåp funkar, runt en 2 månader kan fröerna behöva stratifieras. Fröerna ska inte gro i kylskåpet utan de ska gro efter att man tagit ut dem ur kylskåpet (skulle de ändå gro i kylskåpet plockar man ut sådden), sedan kommer det knepiga med att hitta en tillräckligt sval plats + sätta upp extra belysning ifall man börjar tidigt då det naturliga ljuset inte räcker. (man kan även så i låda och ställa ut den i snön på vintern-vårvinter och låta naturen ha sin gång.)
Sten Ch
01-07-2007, 22:13
Om de behöver stratifieras så länge är det inte lönt att sätta igång nu. Jag tror jag sår på friland eller i låda utomhu till hösten och låter naturen klara resten. sedan kan det väl knappast vara något fel att ta in någon låda i växthuset för att se om man kan driva på dem lite extra, så jag slipper vänta i tre år på att de ska blomma i rabatterna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.