Full version: Lite bekymmer
Discogiraffen
Hej trädgårdsvänner! Lite frågor om vad som händer i mitt växthus: precis som för någon annan gick min gurkplanta av... crying.gif Det verkar dock som jag lyckats rädda den, då den inte gick av helt! Men många av de små gurkskotten (det heter säkert inte så. Det som ska bli gurkor, alltså) har skrumpnat ihop och dött. jag har knipsat bort dem, i hopp att de inte ska ta mer energi från plantan. Någon som känner igen det? Dessutom har jag nog varit för ivrig med vattnandet, eftersom jorden runt plantorna ser ut att mögla! fear.gif Nu har jag inte vattnat på ett tag, eftersom det regnat så mycket och varit ganska kallt, men nu måste ju plantorna ha vatten! Vad ska man göra för att slippa den kalla fuktigheten i växthuset? Vad gör man om man vattnat för mycket?
Åsa, mälardalen zon 2
Det man kan göra är att vädra mycket även när det regnar + inte vattna så att det är plaskblött hela tiden det gör inget om ytan torkar upp det räcker ju att det är fuktigt någon decimeter ner så man måste inte rusa ut och vattna bara för att ytan ser torr ut (testa gräva med en liten spade och se hur det ser ut innan du vattnar). Man kan även luckra jorden ifall den börjat se mögligt ut.
skogstroll
vad jag förstår så ska man vattna mycket och sällan
Jonas70
Åsa har gett bra svar på dina problem. Vädra mycket och luckra upp jorden för att få bort möglet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon