Full version: Hjärtreva
anna_rispan
Jag efterlyser skötseltips! Vill de växa i små krukor? Mitt exemplar som jag lyckades livrädda med hjälp av konstgjord andning har än en gång blivit slokande o ful. När jag lyfte ur den ur krukan så ser jag knappt några rötter. Vill de växa trångt?? Jag brukar ge vatten 1 till 2 gånger i veckan. Ska den få oftare eller mer sällan?

Hur gör jag nu med de som jag har för att öka chanserna för överlevnad?
Åsa, mälardalen zon 2
Lucker och väldränerad jord + rymlig kruka brukar vara det som gäller, jorden bör torka upp mellan vattningarna, men jag har märkt att efter en 2-3år brukar växten ge upp oavsett skötsel och då måste man tillverka nya plantor med hjälp av sticklingar.
lissa
Jag ha den naturligtvis ute hela året i en blomsterlåda, och den är verkligen anspråkslös och kräver inte mycket som Åsa säger.. Jag är en som aldrig lyckas med sticklingar..utom just med hjärtrevan och murgröna, och det betyder att den har väldigt lätt att ta upp från stickling. Mina brukar bli lite fula och glesa med en massa små torkade blad nertill efter ett tag..När det är så klipper jag bara bort den revan, tar bort den fula och sticker bara ner den i krukan igen och vattnar lite . Från början hade jag bara 5 små sticklingar, och nu har jag en stor balkonglåda full. Delen som inte hänger ut från lådan brukar delvis ligga på jorden, och när dom gör det brukar den själv sätta nya plantor, och det är därför hela lådan är fylld med plantor i alla åldrar.
Den brukar bara sloka när det fattas vatten, och eftrsom den har köttiga blad som innehåller vatten, så den kräver inte alls så mycket vatten som andra växter gör.
Angående rötterna så har dom "gamla" träiga rätt stora och framför allt långa , en del går genom hela lådan.. men jag tror att dom unga inte alls har så stora rötter...men är inte helt säker..lycka till med den smile.gif
anna_rispan
Det går uruselt med den. Vet inte hur jag ska göra. Slänger den nog ändå. sad.gif
Anki.P
Hej
Jag har haft en Hjärtreva i 3 år nu, jag skickade in en bild på den till forumet då jag inte visste vad den hette. Jag kallade den då för "spanienblomman" eftersom en kompis till mig tagit skott i Spanien. Jag har fått den att övervintra i en sjävbevattnande kruka, sen har jag givit bort så mycket sticklingar till höger och vänster och vad jag vet så har alla lyckats klara den. Den måste vara lätt att ha att göra med. Vet ej om de är för den står i en sån kruka som den trivs så bra för annars har jag bara vanlig blomjord från 60l säckar och inte speciellt mycket näring, den trivs ändå. Viktigast är nog att den får ordentligt med rötter i vatten först innan du planterar den. Klipp av fräscha toppar från den och ställ i vatten och kasta resten av den om den är ful. mvh Anki
aldo
Min är nu 3 år och övervintrade på sval veranda och nu finns hon i min regnvåta trädgård.Har aldrig blommat hos mig ....ännu.

Hjärtreva

Beskrivning: Flerårig suckulent med krypande växtsätt och hjärtformade tjock blad. Blommorna är rosa och sitter enstaka, blommar hela året. Kommer från Sydafrika.

Brukas: Planteras vid hotellen på Atlantöarna för att täcka lava.
lissa
Ja det är bland det lättaste som finns, min har inte ens en bra jord, och tror att den aldrig har gödslats...
Det är nog bra att låta dom stå i vatten och få rötter som Anki säger, jag har aldrig gjort det, bara petat ett hål med fingret och ner med den...men det skadar ju aldrig att rota. Den kan ta ett tag på sig att rota sig, men sen sätter den igång och då går det fort..så släng den inte, för en bit av varje reva måste väl se något sånär bra ut..resten klipper du bort, men dra INTE upp roten från jorden, för det kommer upp växtdelar från roten i jorden också.. Vet inte om du vet att det är en hängväxt ?? men det vet du naturligtvis eftersom den heter reva naturligtvis tongue.gif Jag har lagt revorna över lådan och sen får den leta sig ut över kanterna...idag såg jag första blomman sen i våras, förmodligen för att den hade fått en rotblöta, så som du ser är den väldigt tacksam..lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon