Hej, jag har en jättefin Gulltörel som trivs superbra men skulle vilja dela den, hur går jag bäst tillväga och när ska jag göra det? Den har ju blommat klart nu så det kanske är bra att göra det typ ganska snart?
Mvh
Mollis
Alexander-VG-zon3
01-07-2007, 18:56
på våren delar du den
CITAT (flaxss @ 01-07-2007, 19:56)

på våren delar du den
Sabbar man inte blomningen då?
Jag brukar dela mina direkt efter de har blommat färdigt och det brukar gå alldeles utmärkt i Z 5.
/Anki
Alexander-VG-zon3
01-07-2007, 19:19
CITAT (Anki V @ 01-07-2007, 20:16)

Sabbar man inte blomningen då?
Jag brukar dela mina direkt efter de har blommat färdigt och det brukar gå alldeles utmärkt i Z 5.
/Anki
vet jag inte ,, läste det i en bok
Jag hade en jättefin stor gulltörel,fick för mig att delar den i tre delar efter blomíngen,men det lyckades inte,den är borta nu.Vet ej vad jag gjorde fel.
Gloriana
01-07-2007, 22:17
Jag har delat mina efter blomning vid flera tillfällen. De verkar rätt svåra att ta kål på för en del stod i plastpåse bra länge. De brukar också fröa lite måttligt och de plantorna kan man också ta. De kan se deppiga ut efter delningen men det tar sig till nästa vår. Vattna efter planteringen måste man ju så klart!
Men, jisses! så fin den är! Så rund och fin. Så ser inte mina Gulltörell ut

Jag har inget svar på din fråga, men min erfarenhet av Gulltörell är att de är tåliga. Jag har klippt ned mina efter blomning (de har varit i vägen) och de har tagit sig väldigt fort. Så jag tror nog inte de lider någon skada om du delar dem nu. Men jag vet inte
CITAT (Tezzla @ 01-07-2007, 23:39)

Men, jisses! så fin den är! Så rund och fin. Så ser inte mina Gulltörell ut

Jag har inget svar på din fråga, men min erfarenhet av Gulltörell är att de är tåliga. Jag har klippt ned mina efter blomning (de har varit i vägen) och de har tagit sig väldigt fort. Så jag tror nog inte de lider någon skada om du delar dem nu. Men jag vet inte

Tack! Jag tror att jag får ha lite is i magen och testa helt enkelt, de kan ju inte gå mer än fel
/Mollis
Mina ser ut som bullar precis som din, och det brukar finnas åtskilliga "bebisar" att gräva upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.