Trädgårds-Iris
01-07-2007, 18:26
Jag planterade tre fruktträd förra året. Tyvärr hade jag bara gnagskydd till två och givetvis var det genast någon framme och gnagde på det oskyddade trädet, ett äppelträd (Säfstaholm). Kronan är helt död men nu kommer det flera skott under gnagstället. finns det något hopp om att det kan bli något av trädet? Hur gör jag bäst nu? Ska jag släppa upp ett skott eller två?
Om skotten kommer under förädlingsstället (ympen/ockuleringen) så kan du låta ett (eller fler om du vill ha ett flerstammigt träd) växa upp och ympa på ny sort sedan. Om det kommer ovanför förädlingsstället är det Säftstaholm. Jag skulle i år låtit träden ha utvecklat skotten så att chansen att roten överlever är större (träd behöver blad och gren för att överleva) och kanske nästa eller nästnästa år knipsat bort dem jag inte vill ha. När du ser ett skott som verkar bli det bästa kan du räta till det med en pinne (om det är snett eller böjt) också om de andra "försörjningsgrenarna" finns kvar.
Trädgårds-Iris
03-07-2007, 12:30
Tack för svaret! Det kommer bara skott över ympstället så det borde ju vara Säfstaholm. Dom verkar växa ganska bra men då låter jag det vara några år och beskär det när det har tagit sig ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.