Full version: Ricinplantan blommar?
TantGredelin
Min ricinplanta har utvecklat en klarröd knoppliknande sak mitt i bladrosetten. Jag vill att växten ska bli stor och pampig under sommaren. Kommer den att blomma nu? Hejdas tillväxten då? Ska jag ta bort knoppen? (Förstagångsricinodlare)
Helen i Piteå Zon 5
Det finns olika sorters Ricin, en del blir ca. 1m medan det finns dom som blir närmare 3m. Det är ingen ide att plocka bort blommorna, din Rcin har nog nått den ungefärliga storleken som den ska ha. Låt den blomma, ta sedan in dom lite 'taggiga/stickiga' bollarna och låt dom torka, öppna dom sedan så finner du 3 frön i varje boll (har jag för mig) yes.gif Då har du nya frön till nästa år.
TantGredelin
Men jag har satt den på ett ställe där jag ville ha nåt högt... den är ca 40 cm just nu. Tror du att den fortsätter växa om jag pillar bort knoppen?
Helen i Piteå Zon 5
njaaa, jag tror inte det g.gif men är inte säker.... pilla bort knoppen då så får du se... plantan dör då inte av det i alla fall smile.gif den kan ju växa lite till kanske. Vilken sort har du köpt frön av? Vad stod det om höjden?
TantGredelin
Jag köpte en planta och minns inte vad den hette, men det stod att den skulle kunna bli 200 cm ca, och det vore kul. Kanske ska jag pilla. Så här ser den ut:

DSC01484.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon