Ljusgröna fingrar
Hej på er!

Jag är ny på det här forumet och har redan en fråga till er rutinerade medlemmar yes.gif
Jag upptäckte idag att min klätterros fått gröna vanliga löss och klämde ihjäl dem, har lite hjälp av en nycklepiga med, men hon ser proppmätt ut.. Började inspektera även de andra växterna jag har på min balkong.

Till min stora fasa och avsky, hittade jag några mörkgröna slemklumpar på min lilja, ingen annan växt verkar ha blivit angripen. Började klippa bort de angripna bladen och upptäckte då att det var larver som huserade under slemmet! Det gröna runt omkring dem har gröna små streck i sig, bajs eller larver?? Och vad sjutton är det för nåt?? Bor på tredje våningen så en annan fråga är hur de har tagit sig dit? Är det nåt som hängt med lökarna?

Jättetacksam för all hjälp jag kan få! Är ju nybörjare på detta..

/Susanne
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som liljebaggelarver så troligtvis har du även haft eller har knallröda skalbaggar som knaprar och lägger ägg på liljorna.
Ljusgröna fingrar
När du säger det så, i veckan hittade jag en röd skalbagge som jag hivade över balkongen, är det då nån vingburen terrorist?
Ljusgröna fingrar
Tack Åsa för ditt svar. Jag har nu kollat upp på nätet och fick då se hur denna liljebagge ser ut, det var en sån jag hivade överbord från balkongen! Ska prova med myrmedlet Baythion och se hur det blir. Hade även liljor förra året men då inga som helst problem med söndergnagda blad ellr äckel-larver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon