CITAT (Lady Hamilton @ 01-07-2007, 20:43)

Jag bor i zon 4-5 och har frilands hibiacusarna planterade i krukor. Och jag utsätter INTE mina för minus grader på hösten, utan tar in dem innan och låter dem fortsätta att blomma innomhus. De kan fortsätta att blomma fram till Nov-Dec. Då jag låter dem gå i vila. Och eftetsom de är blad fällande så klarar de av att övervintra utan ljus men de vill ha svalt. Sedan börjar jag att vattna dem i gen på våren när de börjar skjuta nya skott i blad spetsarna. Ner klippningen gör jag på våren (om det behövs)
läser du här så ser du under härdigt het att den kan inte växa varmare än usda zon 9
http://www.floridata.com/ref/h/hibisc_s.cfmalltså den kräver på vinter att ha så kallt som -6c för att trivas åretrunt. det menas att den kan inte växa i klimat där det inte blir kallare än -5c +5c det är för varmt för den för att den ska kunna sova och må som bäst .
CITAT (Kortis @ 01-07-2007, 20:47)

Hej!
Så det finns olika erfarenheter då.Så du gör som jag tänkte först.Tar in dem när temperaturen är runt 0 .Gör det något om de har det ljust under vintern eller bör de helst stå mörkt.Jag har en källare där det är runt +10 grader och lite ljus.Kan det fungera ? Måste de ha vatten under vinter då eller klarar de sig helt utan fram till våren?
Martina
+10c på natten är alldeles för varmt för den på vintern . max +10c +5c på dagen och gärna kyliga nätter med frost . det är ju en ''frilands hibiskus'' och fast man har den i kruka vill den gärna ha både vinter och höst m.m.