Full version: Frilandshibiscus?
Kortis
Hej!
Kunde inte motstå idag när de sålde frilandshibiscus på Lidl för 50 kr.Visserligen inga jätteexemplar men ganska buskiga och fina.
Nu funderar jag på om (vilket jag tvivlar på) jag i zon 5 kan plantera den ute eller om jag bör sätta den i kruka och ta in den i höst?
Hur ska jag i så fall bästa sköta den i vinter?
Martina
Alexander-VG-zon3
vet dom i zon 4 som har den ute ,, beror ju lite på hur snö täcket är och hur skyddat den kan få det . större risk att den inte hinner blomma så mycket då den börjar i aug och slutar tills frosten . och direkt efter första frost natt slutar den blomma .

så bor du i zon 5 så ha den i kruka som du sen tar in och har svalt runt 0c +5c . dock måste den ha ett par nätter med -6c -10c under vinter för att sova ordentligt .
Kortis
Tack!
Tur att det här forumet finns.Vad jag har lärt mig mycket här.Så då tar jag in den när det börjar krypa under 0-an och slänger ut den några dagar under vintern när det blir lite kallare?Bör jag klippa ner den innan vintern eller sköter den det själv?
Martina
Alexander-VG-zon3
den sköter sig själv , den är lövfällande med .

du kan ha den ute under hela vinter så länge det inte går under -10c med tanke på att den är i kruka . alltså du kan ta ut den på dagen och inte fult så kalla nätter under hela nov-feb . men bara du tar in den dom nätterna det går under -10c .

Kortis
CITAT (flaxss @ 01-07-2007, 20:35) *
den sköter sig själv , den är lövfällande med .

du kan ha den ute under hela vinter så länge det inte går under -10c med tanke på att den är i kruka . alltså du kan ta ut den på dagen och inte fult så kalla nätter under hela nov-feb . men bara du tar in den dom nätterna det går under -10c .

Vad bra!Så den är så tålig i allafall.
Tack!
Martina
Lady Hamilton
Jag bor i zon 4-5 och har frilands hibiacusarna planterade i krukor. Och jag utsätter INTE mina för minus grader på hösten, utan tar in dem innan och låter dem fortsätta att blomma innomhus. De kan fortsätta att blomma fram till Nov-Dec. Då jag låter dem gå i vila. Och eftetsom de är blad fällande så klarar de av att övervintra utan ljus men de vill ha svalt. Sedan börjar jag att vattna dem i gen på våren när de börjar skjuta nya skott i blad spetsarna. Ner klippningen gör jag på våren (om det behövs)
Kortis
CITAT (Lady Hamilton @ 01-07-2007, 20:43) *
Jag bor i zon 4-5 och har frilands hibiacusarna planterade i krukor. Och jag utsätter INTE mina för minus grader på hösten, utan tar in dem innan och låter dem fortsätta att blomma innomhus. De kan fortsätta att blomma fram till Nov-Dec. Då jag låter dem gå i vila. Och eftetsom de är blad fällande så klarar de av att övervintra utan ljus men de vill ha svalt. Sedan börjar jag att vattna dem i gen på våren när de börjar skjuta nya skott i blad spetsarna. Ner klippningen gör jag på våren (om det behövs)

Hej!
Så det finns olika erfarenheter då.Så du gör som jag tänkte först.Tar in dem när temperaturen är runt 0 .Gör det något om de har det ljust under vintern eller bör de helst stå mörkt.Jag har en källare där det är runt +10 grader och lite ljus.Kan det fungera ? Måste de ha vatten under vinter då eller klarar de sig helt utan fram till våren?
Martina
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 01-07-2007, 20:43) *

läser du här så ser du under härdigt het att den kan inte växa varmare än usda zon 9
http://www.floridata.com/ref/h/hibisc_s.cfm

alltså den kräver på vinter att ha så kallt som -6c för att trivas åretrunt. det menas att den kan inte växa i klimat där det inte blir kallare än -5c +5c det är för varmt för den för att den ska kunna sova och må som bäst .

CITAT (Kortis @ 01-07-2007, 20:47) *
Hej!
Så det finns olika erfarenheter då.Så du gör som jag tänkte först.Tar in dem när temperaturen är runt 0 .Gör det något om de har det ljust under vintern eller bör de helst stå mörkt.Jag har en källare där det är runt +10 grader och lite ljus.Kan det fungera ? Måste de ha vatten under vinter då eller klarar de sig helt utan fram till våren?
Martina

+10c på natten är alldeles för varmt för den på vintern . max +10c +5c på dagen och gärna kyliga nätter med frost . det är ju en ''frilands hibiskus'' och fast man har den i kruka vill den gärna ha både vinter och höst m.m.
Kortis
CITAT (flaxss @ 01-07-2007, 21:08) *
läser du här så ser du under härdigt het att den kan inte växa varmare än usda zon 9
http://www.floridata.com/ref/h/hibisc_s.cfm

alltså den kräver på vinter att ha så kallt som -6c för att trivas åretrunt. det menas att den kan inte växa i klimat där det inte blir kallare än -5c +5c det är för varmt för den för att den ska kunna sova och må som bäst .
+10c på natten är alldeles för varmt för den på vintern . max +10c +5c på dagen och gärna kyliga nätter med frost . det är ju en ''frilands hibiskus'' och fast man har den i kruka vill den gärna ha både vinter och höst m.m.

OK!
Då får det bli utomhus ner till -10 grader och inomhus i källaren på natten.Ska jag vattne aller ej?
Martina
Alexander-VG-zon3
den ska vara torr då den ruttnar lätt . oftast när man har dom i källaren så dör dom av att stammarna ruttnar vid jord ytan . men det är lika lätt som att torka ihjäl den . men håll den åt det torra hållet . och ska du vattna under vintern gör det under ifrån för att minska att den ruttnar .

annars om du ska testa den på friland så köp grön vinterväv och vira in den i det om du planterar den på söder sidan . och får du mycket snö så skyddar det också en del .

http://davesgarden.com/pf/go/48574/

här kan du läsa i vilka zoner den trivs i och där står den klara -28c . och virar du in den i skydd plus snö så kan den klara sig tror jag . och ska du in på affären en gång till så kan du ju köpa en till och prova en ute och en i källaren .
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 01-07-2007, 21:08) *
läser du här så ser du under härdigt het att den kan inte växa varmare än usda zon 9.......
alltså den kräver på vinter att ha så kallt som -6c för att trivas åretrunt. det menas att den kan inte växa i klimat där det inte blir kallare än -5c +5c det är för varmt för den för att den ska kunna sova och må som bäst ............

Jag beskriver bara hur JAG gör med mina Frilands Hibiscusar. Och mina överlever bevisligen blush.gif Och visst kan de överleva vintern ute även i högre zoner än 1-2 som faktiskt rekommenderas (i Sverige) Men jag är inte intresserad av att "testa"/"riskera" om den skall överleva,(= zon knäckeri) utan jag vill verkligen att de överlever, jag har mina för de vackra blommorna och därför övervintrar jag mina innomhus Och på så sätt förlänger jag "blommnings tiden" för plantorna med minst 2 månader. I annat fall hinner den knappt börja blomma innan frost å kyla sätter stopp.
Alexander-VG-zon3
på plantskolor här är dom satta som zon 1-3 . och som du läser på sidorna kräver dom som varmast på vintern -10c -6c någon natt i klimatet . inget jag hittat på själv utan läst på sidor .
och man kan ju ställa dom varmare på våren och så vis få igång dom snabbare och sen ta in dom varmt och sen sätta dom svalt 0c sen ut med dom ett par frost nätter under vintern då dom inte blommar och ändå få en behövlig vila med frost ner till-6c . det är ju den svenska sommaren som gör att dom blommar så pass sent inte i gener nere i Europa och usa blommor dom mycket tidigare än hos oss .
Lady Hamilton
kompiskram.gif Jag har skrivit hur JAG GÖR och har gjort i FLERA ÅR.
Kortis du får gärna PM:a mig om det är något du funderar över
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 01-07-2007, 23:44) *
kompiskram.gif Jag har skrivit hur JAG GÖR och har gjort i FLERA ÅR.
Kortis du får gärna PM:a mig om det är något du funderar över

absolut inget fel i det . bara säger att det går att göra på andra sett också som inte kommer skada den . och lite frost eller rejäl frost när den stor i kruka skadar den inte .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon