Full version: Åkerbär
Airamya
Någon som kan ha en idé om varför mina åkerbär aldrig får några bär?
Jag har flera plantor, de är inte så stora men de blommar flitigt varje år. Det blir dock aldrig ett endaste bär på dem.
Min kära mor som härstammar från Norrbotten längtar febrilt efter att åter få smaka åkerbär men jag lyckas tyvärr inte hörsamma hennes önskan...

Får de för mycket näring? De står i ganska myllig, fin, näringsrik jord.
Mamma säger att de växer på ganska grusig näringsfattig jord hemma i Norrland.

Får de för lite sol? Det är lite halvskuggigt där de står.

Eller vad? Tacksam för all hjälp.
Mamma vill ha sina bär... tongue.gif help.gif
Eva 33c
Vet du om dina plantor är olika "sorter", det är med åkerbär (den variant man har i trädgården i alla fall) som med äpplen, att man behöver minst två olika sorter för att det ska bli frukt. Jag hittade den här artikeln om odling av Allåkerbär på Odlas sida.
Kanske kan ge någon fingervisning om vad som kan vara felet i ditt fall.
Airamya
Aha! Det är säkert så att jag behöver skaffa en sort till då.
TACK!
Nästa år kanske mamma äntligen kan få smaka på sina älskade barndomsbär wub.gif

Stort tack för hjälpen smile.gif

thanks.gif
grisell
Du skriver inte var du bor.

Åkerbär behöver extremt många soltimmar för att ge bär. Det är därför de växer så långt norrut. Jag tror inte du kommer att lyckas i södra Sverige.

Det är samma sak med hjortron, som dock växer i Stockholmstrakten, men bären blir då mycket mindre och färre.
Lady Hamilton
skulle läggain bilder här men det funkade inte thumbdown.gif Då testade jag att länka till tråden "Är detta Hjortronkart" i avdelningen Natur men det funkade inte heller rtfm.gif så därför blev det bara så här

KURT
CITAT (Lady Hamilton @ 02-07-2007, 03:28) *
skulle läggain bilder här men det funkade inte thumbdown.gif Då testade jag att länka till tråden "Är detta Hjortronkart" i avdelningen Natur men det funkade inte heller rtfm.gif så därför blev det bara så här

En länk till tråden om hjortronkart.
Eva 33c
CITAT (grisell @ 02-07-2007, 02:22) *
Åkerbär behöver extremt många soltimmar för att ge bär. Det är därför de växer så långt norrut. Jag tror inte du kommer att lyckas i södra Sverige.

Fast jag gissar att det Airamyra har i sin trädgård är Allåkerbär, som inte är samma art som det vilda åkerbäret. Allåkerbär går bra att odla i hela Sverige, det står lite mer om detta i länken i mitt förra inlägg.
Lady Hamilton
CITAT (KURT @ 02-07-2007, 06:24) *

smiley_small_hug.gif Tack KURT för hjälpen thanks.gif
myy
Allåkerbär kan som sagt odlas även i södra Sverige, men sägs få bättre arom i norra. Dock har jag bara erfarenhet av mina egna här i Bohuslän. Finns det någon här på forumet som jämfört? Mina smakar som björnbär ungefär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon