Full version: Gröngölingar.
Limeblossom
Hej på er.
Undrar om Gröngölingarna är klara med sitt häckande nu, klarar ungarna sig själva? Vi har haft ett par här hela försommaren och jag har varit så glad, tror dom har häckat i närheten, men säker är jag inte. Iallafall, för någon dag sedan så låg den ena överkörd på vägen crying.gif Så....är dom färdiga? Och håller paren ihop livet ut eller?
mvh Annica
Lars-Olof Arvids
Enligt boken "Kunskapen om fåglar" av Tage Wahlberg är gröngölingens äggläggningstid oftast 10/5-1/6. Äggen ruvas i 18-19 dygn och efter 34 dygn är ungarna flygfärdiga. Utifrån detta kan man se att ungarna bör vara färdiga ungefär vid den här tiden. Jag skulle tro att paret håller ihop livet ut. Fåglar där könen är lika brukar göra det, medan sådana där de är olika bildar par med en ny varje år. Sedan finns det en del variationer på det hela, som att vissa fåglar (t ex flugsnappare) parar sig med flera honor men bara hjälper till med ungarna hos den första.

Olle
Berith
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 02-07-2007, 13:40) *
--- Jag skulle tro att paret håller ihop livet ut. Fåglar där könen är lika brukar göra det, medan sådana där de är olika bildar par med en ny varje år. ---

tummenupp.gif Härlig information, det hade jag ingen aning om.
Lars-Olof Arvids
Egentligen är det ganska naturligt att en hane måste vara riktigt snygg om han ska kunna imponera på en ny hona (eller flera) varje år. Tänk på spelet hos t ex tjäder, orre och brushane. Eller på hur knipor och andra andhanar kråmar sig för sina honor tidigt på våren. Honorna måste däremot vara väl kamouflerade för att inte synas när de ligger på sina bon. Mer "jämställda" fåglar behöver inte uppvakta varandra så mycket, eftersom paret redan känner varandra väl. Skulle partnern dö accepterar de dock en ny.

Olle
Berith
yes.gif Jaa så är det ju naturligtvis, har jag aldrig tänkt på förut.
Limeblossom
Ok, tack för svaret. Trist är det iallafall, men jag hoppas att det kommer någon ny nästa år. Med ny partner eller någon av ungarna. Det brukar visst vara gröngölingar här ibland och jag vet att det fanns några kilometer längre bort när jag var tonåring. Tycker om hackspettar, fast dom ställer till det ibland smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon