Skånetös
DUK inte dum.. haha

Håller på och fixa i trädgården.. sätter klätterväxter vid en vägg där jag ska ha singel i rabatten, har köpt markduk och lagt under på ng ställe men nu undrar jag om man kan lägga ng annat istället för duk då det blir ganska dyrt i längden.

Hört ng sagt att man kan lägga tidningar men "försvinner" inte de ganska fort???
kerstin z5-6
de tar i alla fall här två år på sig att multna .. då är förhoppningsvis även rotogräs under dött .. men har du lerjord och ska ha grus -är nån fform av duk bäst ..Annars sjunker gruset och "äts upp av leran
Anki V
Jag har haft tidningar i närmare tre år under mina buskar. I våras tänkte jag att nu är det väl ändå dax att lägga på nya men när jag sopat bort täckbarken var översta tidningarna faktisk ännu "läsbara". yes.gif Funkar säkert i en par år till!

/Anki
Skånetös
Har lera/jord under och ska lägga singel där. man kommer ej att gå på detta...
Anki V
Gångarna min "rosgrop" är lera fylld med rötter från revsmörblomma, rallarros, brännäslor och annat otyg.
För drygt ett år sedan täckte jag med ett tjockt lager tidningar och sedan singel på. Inte ett enda ogräs har tagit sig igenom. Runt jordgubbslådorna har jag täckt i år men jag räknar kallt med att tidningslagret ska hålla en par tre år och då ska väl rotogräset vara dött.

[attachment=4698:grusgång.jpg]
[attachment=4699:jordgubbsland.JPG]

/Anki

Skånetös
Då ska jag helt klart testa detta! Betydligt billigare i längden! Tack tack
Ingrid.NH
Ett tjockt lager tidningar, skriver Anki V att hon lagt under singel. Nu undrar jag: hur tjock är ett tjockt lager. T ex DN eller SvD söndagsupplagan med tre-fyra delar, är det ett tjock lager? Eller behövs det två eller fler sådana buntar om det ska hålla typ tre år? Eftersom det är mycket jobb med att skottkärra ut grus eller singel så vore det bra att veta hur många tidningar man först behöver samla ihop.

Ingrid.NH
kerstin z5-6
hela dagstidningar av typ kvällstidningstjocklek -där är texten läsbar efter ett år ..
KURT
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-07-2007, 21:06) *
hela dagstidningar av typ kvällstidningstjocklek -där är texten läsbar efter ett år ..

Menar du att kvällstidningarna faktiskt blir "läsbara" efter ett år i jorden? Det är ju INTE "läsbara" direkt när man köper dem, nåja de kan ju knappast bli sämre efter ett år i jorden!
Ewa L
Precis vad jag tänkte skriva men Kurt hann före. laugh.gif
Gossen Ruda
Texten är läsbar men innehållet värre än ogräset. På tal om läsbart,jag har i min trädgård hemmagjorda betongplattor som nån tidigare ägare tillverkat. I botten på formen hade han använt tidningar och på något sätt har texten förts över till betongen och är fullt läsbar. Möjligen har det dock använts formarna som sätts på tryckvalsarna och då är det mer förståeligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon