Stussi
Pga en misslyckad sådd av frilandsgurka (hur man nu kan misslyckas med det! blush.gif) har jag en tom plats i trädgårdslandet. Vill gärna ha tips på vad jag kan så nu som växer snabbt (förutom sallad)? Alla förslag på alla sorters grönsaker/ätbart tas tacksamt emot! smile.gif
myskmadra
Rucola (i och försig en typ av sallad).
Själv ska jag så mer morötter,mangold, spenat o rödbetor i dagarna.
Spenat är rättså snabb! Om du har jättebråttom kan det finnas kvar plantor fortfarande att köpa ( kål etc)
Stussi
Morötter, mangold och rödbetor har jag sått tidigare i sommar men spenat var ett bra förslag! Ruccola också iofs, den är lite "skojigare" än den "vanliga" plocksallaten.

Jag tar gärna emot fler förslag! smile.gif

Har inte såå bråttom så att jag måste köpa färdiga plantor! smile.gif
myskmadra
Varför inte prova lite asiatiska grönsaker?
Kolla in Runågbergs fröer:
http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?gid=1&kat=gron
Det ska jag själv slå till med framöver.
Ska ev dra upp plantor först för att de ska klara kålflugor med flera lite bättre.
Lycka till!
Stussi
Ja det ska absolut provas! Jag trodde att det var för sent att så det nu men då ska det definitivt provas.

Tack för tipsen! smile.gif
myskmadra
Hej igen smile.gif
Kollade du in det här på Runåbergs hemsida?
http://www.runabergsfroer.se/html/hostsadd.htm
Jättebra förteckning!
Stussi
CITAT (myskmadra @ 01-07-2007, 21:43) *
Hej igen smile.gif
Kollade du in det här på Runåbergs hemsida?
http://www.runabergsfroer.se/html/hostsadd.htm
Jättebra förteckning!

Åh, jättebra länk! Tack för tipset! tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken zon 5 är det? Bor du norr om Gävle ungefär isåfall funkar inte asiatiska grönsaker överhuvudtaget ni har för långa dagar på sommaren det blir just inga blad de går bara upp i blom. Även här i mälardalen brukar man behöva vänta åtminstone runt 1 månad innan man kan så asiatiska grönsaker även här är dagarna för långa just nu.

(även Ruccola och spenat kan få för sig att blomma vid långa ljusa dagar istället för att producera blad)

Någon av grönkålarna med lite kortare utvecklingstid borde man hinna med den klarar ju även frost på hösten. +Sockerärtor är ju ganska snabba och lättodlade.
Wilmer
Ärtor av alla de slag!

Wilma
Stussi
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-07-2007, 23:15) *
Vilken zon 5 är det? Bor du norr om Gävle ungefär isåfall funkar inte asiatiska grönsaker överhuvudtaget ni har för långa dagar på sommaren det blir just inga blad de går bara upp i blom. Även här i mälardalen brukar man behöva vänta åtminstone runt 1 månad innan man kan så asiatiska grönsaker även här är dagarna för långa just nu.

(även Ruccola och spenat kan få för sig att blomma vid långa ljusa dagar istället för att producera blad)

Någon av grönkålarna med lite kortare utvecklingstid borde man hinna med den klarar ju även frost på hösten. +Sockerärtor är ju ganska snabba och lättodlade.

Ja, jag bor ca 20 mil norr om Gävle. Funkar det att vänta ca 1 månad att så de asiatiska grönsakerna här också eller är det fortfarande för långa dagar här då?

Ska iväg och handla snart så då kikar jag nog på någon grönkål eller ärtor tror jag. Grönkål har jag aldrig provat att odla förut så det vore ju kul att prova.
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar nog anse att det inte går överhuvudtaget att odla dem i norra sverige, sår man så sent som man måste hinner det just inte bli något, frosten på hösten kommer ju snabbare hos er än härnere.
myskmadra
Skulle det inte kunna funka med fiberduk? g.gif
Och 20 mil norr om Gävle - det är ju mellersta Sverige rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det funkar nog bara med fiberduk om den är tjock och svart man måste förlänga natten isåfall (man får då ta bort den dagtid), fast det kanske blir för varmt under en svart fiberduk när solen ligger på.

Asiatiska kålväxter är långdagsväxter så de stimuleras att sätta blomknoppar när det är lång dag. Det är även problem här ibland med långa dagar och asiatisk kål, ibland då frosten har kommit ovanligt tidigt på hösten har de inte hunnit bli så stora och för tidigt kan man ju inte så då blir det bara några miniblad med en blomstängel.
myskmadra
Det var ju en variant! smile.gif
Med fiberduk tänkte jag på vanlig vit och isåfall vid en sensommarsådd för att skydda mot
kyla/ ev frost.
Stussi
Det blev än blandning av asiatiska bladgrönsaker ändå! whist.gif Hittade en "färdigblandad" påse med sorterna 'Komatsuna Green Boy', 'Mibuna Mizuna Early', 'Mibuna Early', 'Misome' och 'Mustard Red Giant'

Måste ju prova och se hur det går! smile.gif Kom ju på att många av mina arbetskamrater som är från Thailand odlar mycket såna här grönsaker som dom har haft hemma i Thailand och dom verkar då lyckas bra med dem.
Stussi
CITAT (myskmadra @ 02-07-2007, 11:00) *
Och 20 mil norr om Gävle - det är ju mellersta Sverige rolleyes.gif

Jaa, det är mellersta Sverige! Det sägs ju att Ljusdal/Hälsingland ligger mitt i Sverige! rolleyes.gif
myskmadra
Lycka till Stussi!
Stussi
CITAT (myskmadra @ 03-07-2007, 23:22) *
Lycka till Stussi!

Tack! smile.gif
myskmadra
Undrar lite Stussi, hur det gick med dina sena sådder?
Hälsn Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon