b deimert
Hej
Kan någon ge ett tips vad det beror på att vår klätterbenved har blivit invaderad av "spyflugor". Det surrar som bara den om busken. Växten ser inte ut att fara illa. Men det är mycket flugor i hela trädgården vilket gör det oaptitligt att sitta ute och äta.
Någon som har en förklaring? Tips om vad vi kan göra. Benbveden är vacker och 30 år gammal så vi vill inte gärna ta bort den.
e_sedell
Benveden blommar nu, och de drar till sig flugor. Likadant här, en väldans massa flugor. Det finns ju olika typer av flugfångare, det är enda lösningen som jag ser det. Vi lider dock inte av det. De håller sig till benveden, än så länge innan den blommat över.
Anki V
Kanske långsiktig lösning skulle vara att sätta upp lite fågelholkar.

Så gjorde vi i sommarstugan. Jag tror att vi är uppe i 14 holkar nu.

Under den tid det finns ungar i holkarna och när de nyss blivit flygfärdiga så ser vi knappt en "fluga". Vi märker direkt när/om fåglarna drar iväg för då kommer insekterna igen.

Det som bor i våra holkar är svartvit flugsnappare och blåmes.

/Anki
e_sedell
Inte ett dumt förslag alls Anki. Fler mesholkar behövs, både i tätorter och på landet.
b deimert
Ja då förstår jag varför vi har så många småfåglar just nu. Bra. Vi har haft familjer men de är utflugna. Kankse det blir några nya kullar , vem vet
Jag/vi får väl stå ut
Miss_Berggren
Blomflugor gillar oxå klätterbenvedens blommor och deras larver lever bla av bladlöss 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon