Full version: Ballongranka
ester
Jag har en konstig växt som jag drivit upp från frö. Min väninna var på trädgårdskurs i Japan och smög med sig ett frö från en hemlig trädgård som present åt mig.
Fröet var som en grön ärta med ett vitt hjärta på!

Nu är det en slingerväxt, lång och sirlig. Den har små, flikade blad och stammen är styv, men tunn. I våras blommade den i massor. Små, små vita blommor med gul mitt. Av varje blomma bildas en lykta. En grön, luftfylld ballong. Det ser ut som en japansk lykta, fast den är grön istället för orange. Inuti finns ett enda frö.

Kan detta vara en ballongranka? Jag har sett en pytteliten bild i Impectas katalog och ballongen liknar de jag har, men jag ser inget bladverk eller hur växten ser ut.
Finns det någon som har en bild eller kan förklara hur den ska se ut? Vad har man växten till? Kan jag plantera ut den i trädgården?
Kana
Om du söker efter Cardiospermum Halicacabum på bildsök på www.google.com så får du massor av träffar.

K.
e_sedell
Cool växt!
ester
CITAT (Kana @ 02-07-2003, 19:31)
Om du söker efter Cardiospermum Halicacabum på bildsök på www.google.com så får du massor av träffar.

K.

Den liknade min, men blad och ballonger var inte riktigt lika. Mina blommor verkar också vara mycket mindre. Kan det skilja mellan olika växter? Ballongrankans blad verkade tandade i kanterna medan min växt har flikiga blad, lite som en tomatplantas. Och bladen växer tre och tre. Mina ballonger är inte så avlånga heller. De är större på bredden än på höjden.

Varifrån kommer ballongrankan? Vad är detför en växt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon