TantGredelin
02-07-2007, 08:33
Det är inte alls ovanligt att katter försöker "gömma" sin mat. Förmodligen har det att göra med att kattdjur i det vilda ofta gömmer sin mat för att återkomma och äta mer senare.
När en av våra katter gjorde så, tog vi det som en direkt uppmaning till att skaffa annat foder! Han ville inte ha det......alltså försökte han gräva ner det

. Hör och häpna, det hjälpte
Jag har haft katter som gör så med, tror inte att det är så ovanligt.
Mvh
Fenja
mamamaggan
02-07-2007, 10:52
Vår katt gjorde så när han ratade maten. Prova du med annan mat får du se.
annelito
02-07-2007, 11:22
Jag har en katt som gör så när han inte vill ha maten. Men sen är han ändå där lite senare för att äta. Så jag tror det handlar mer om att han är kräsen över den maten han får.
Jag vet att när jag ställer fram en tallrik med t ex mat jag själv äter och det finns rester till katten, då är han där och äter det som finns kvar och sedan "krafsar han över" tallriken, som att han vill att man ska ta bort tallriken. Det händer dagligen hos mig så det är inget konstigt med det. Men om din katt gör så hela tiden så prova att variera maten.
Hehe, en kompis som har två katter där är det bara den ena som krafsar lite, det är väl för de ska gräva ner maten och såna grejor
Det gör min katt med när han får något som han inte gillar.
Jag tror faktiskt inte "skrapandet" har ett dugg med eventuellt ogillande av maten att göra. Det handlar om att gömma bytet och spara det samt ett försök att dölja det så att inget annat djur känner dofterna. Alltså, ett ärvt beteende. Men det är nog lätt att tro att det handlar om ogillande eftersom våra katter knappast lider någon nöd på mat

De får maten serverad och har råd att vara knussliga. Det är knappast frågan om överlevnad liksom.
Alla de katter jag haft har "skrapat" och det oavsett om de gillat maten eller ej.
TantGredelin
02-07-2007, 15:47
Åhå, där fick jag besked med besked! Ja, det är inget som har oroat mig att han gör så där, mer än att det verkar så jobbigt. En gång hade han skyfflat ut brickan och skålarna till hallen och en annan gång hade han lyckats dra en tung trasmatta över alltihop. Konstigt att det är så vanligt fast inte vi eller våra bekanta har råkat ut för det! Tack för engagemanget! För det mesta är han inte ett dugg förbryllande, utan väldigt kelig och nöjd med tillvaron.
DSC01161.JPG

Han ser väldigt nöjd ut med tillvaron, Gredelin!
kristerh
09-07-2007, 11:06
Min föröker gräva ner maten (krafsa) när hon inte gillar maten, aldrig annars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.