vesuvia
02-07-2007, 08:44
[attachment=4706:Brandlilja.JPG]Hej!
Förra året planterade jag ett antal liljor som jag fått från en trädgård som varit orörd i mer än 60 år.
Nu har dessa börjat blomma och vad heter dessa? förslagen har varit många, daglilja, brandlilja, liljan för dagen? osv.
Jag har en bild ute på Ystads Allehanda med frågetecken efter brandlilja.
Färgen på denna lilja är som synes på bilden. Liljans blomstänglar är allt i från 100 cm till 145, det sitter ca. fem knoppar på varje, blomman är som finast ca. två dygn.
ha det gott
Nog är det där en daglilja av någon sort. Vilket namn den har kan jag inte svara på tyvärr.
/Åsa
Ophelia
02-07-2007, 09:09
Gissar på brunröd daglilja (Hemerocallis fulva).
Krolliljan
02-07-2007, 09:12
Jag tror också att det är en brun daglilja.
vesuvia
02-07-2007, 09:40
Tack för svaren, men jag lämnar frågan öppen ett tag till. Jag är också benägen till att ha denna lilja till att vara en daglilja men..? Den gamla nu bortgångna damen som ägde trädgården sade att hennes föräldrar en gång planterat dessa liljor och de sade brandlilja så hmmm visst är brandliljan intensivare i färgen? jag är benägen att hålla med om att den ska vara brun förvisso är den väldigt matt i färgen men det lutar mot brun.
Ha de gott
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2007, 09:47
Brandlilja är det definitivt inte den hör inte ens till samma släkte som växten på bilden. Växten på bilden hör definitivt till Hemerocallissläktet (daglilja), brandlilja hör till släktet Lilium och har ett helt annat utseende på växtsätt, blomma, ståndare och pistill + den har en massa groddknoppar på stjälken.
Svenska namn man fått är inte alltid pålitliga det finns många lokala namn och dylikt + även förr i tiden hände det att folk inte riktigt kunde rätt namn på växterna och sedan skänktes plantor bort med fel namn.
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/hemeroca...er/hemeful.htmlKolla denna länk.
Blomman är väldigt lik den på bilden.
Mvh Anna
Helen i Piteå Zon 5
02-07-2007, 20:47
vesuvia
04-07-2007, 08:18
Stort tack för svaren.
Jag har tittat på olika sidor om denna lilja och är nu övertygad att denna är en rödbrun daglilja efter att ha sett ett antal bilder på denna sort.
Ha det gott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.