FruJensen
Jag är 100% novis när det gäller trädgårdar. På en sådan nivå så jag törs knappt fråga mina frågor. Bare with me!
whist.gif

På gården hade vi en buske (vet inte vilken sort) som vi ville bli av med. Busken bestod av en klunga stammar, tätt stående, från 2 cm grova till 10 cm. Busken försökte vi like smart rycka upp med hjälp av rep och dragkroken på bilen. Inet helt oväntat fungerade inte det så det slutade med att jag gav mig på den med sticksågen.
Nu finns alltså bara 10 cm stam och rotsystemet kvar, och dom vill jag ha bort!!!
Eländet står i extremt stenig grund, mitt i en höjd uppbyggd av stenbumlingar.
Hur får jag bort rotsystemet?

Rafael
Stubbar och annat elände brukar jag få bort med vajerspel. Ett sådant kostar ett par-tre hundra spänn på Biltema eller dylika ställen. Det brukar finnas någon trädstam eller liknande i närheten, där man ta spjärn. Man kan ta några varv rep runt trädet och fäster vajerpelet där. Man kanske får göra likadant med stubben. Sedan är det bara att växelvis vippa på spaken i vajerspelet och gräva runt stubben ock klippa rötter med röjsax. Inget särskilt kul, men det funkar bra.
FruJensen
Aha, låter som något att prova!
Tack!
Cilla
Om du behöver ta upp rotsystemet eller ej beror ju på vad du vill göra i området, och vilken sorts träd/buske det var. Vill du plantera och trädet är ett som inte skjuter rotskott så är det tom en fördel att ha rötterna kvar. När de förmultnar ger de god fukt och näring till de nya växterna.

Är det däremot ett träd som skjuter rotskott och du vill plantera något på området redan i år, så är det en annan fråga. Stubbskott som kommer med många lövträdsarter är ganska lätta att knipsa bort, de kommer bara på ett ställe och man kan efter bara några år ha tröttat ut rotsystemet så att det inte kommer fler skott.

Uppstickande stubbar kan man få ned till marken med en japansk trädsåg, också om marken är ojämn. Sedan lägger man en liten hög jord ovanpå så förmultnar det kvarvarande snabbare, och man kan plantera i den också förstås.
Big Gardener
Att ta spjärn mot en trädstam med ett vajerspel är riskabelt, speciellt om avlastningsytan mot stammen är liten. Det uppkommer väldigt lätt krosskador på trädets kambium om man inte avlastar trycket tillräckligt. Krosskador är obehagliga och svåra för trädet att valla över och leder inte sällan till röta och andra otrevligheter.

Se för all del till att använda ordentligt med avlastande, breda och mjuka band samt mjuka mellanlägg om ni använder ett träd som spjärnpunkt.
Cilla
Ja hu ja, det är ganska ofta som jag tvingas döma ut familjens älkslingsträd på tomten för att det använts i byggen eller för tvättlinor som fått växa in. Träd kan bli livsfarliga när de används fel!

Mjuka band när det gäller stora krafter räcker inte. När jag själv använder träd för spel sätter jag brädor runt trädet (som ställs upp) och låter inte ens det bredaste, mjukaste spännbandet röra barken. Ändå kan det faktiskt bli skador, och installationer som dessa bör vara kortsiktiga.

Ett exempel på gren som strypts, fått invuxen lina i sig och därmed blivit instabil (körsbär):

Hade repet, eller en tvättlina, istället gått runt en brädklädd gren, hade grenen klarat sig mycket bättre. Men alla fasta installationer som t ex tvättlinor bör inte gå i loop runt en gren eller stam eftersom de sväljs av trädet och blir rötingångar. Lägg brädbitar eller grova grenar tvärs en enkel loop istället så håller trädet mycket längre. (Enkel loop rör trädets stam bara på ena sidan, den blir lite eliptisk eftersom man kan göra knuten/knopen ganska långt ut från grenen.)

Cilla
Ps. Fru Jensen: Var inte rädd att ställa frågor, för oavsett hur mycket biologi man än kan så finns det så mycket att lära sig om växters liv att vi alla är nybörjare på de flesta områden...

Ett vanligt nybörjarmisstag med trädgård är att man tänker att allt måste bort, det ska städas, här ska in ljus och luft ungefär som man gör inne i sitt nyköpta hus... Och så fäller man träd, buskar, beskär och "tuktar" allt man har, räfsar löv och drar upp det som kan vara ogräs till förbannelse och sliter med rötter - kanske helt i onödan. Att rötter finns kvar i marken är för det mesta mycket bra, det blir gratis jordförbättring som redan "ligger på plats". När man haft trädgård ett tag lär man sig en bra sak - och det är hur man får fin trädgård utan onödigt slit...
Ds.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon