Ja hu ja, det är ganska ofta som jag tvingas döma ut familjens älkslingsträd på tomten för att det använts i byggen eller för tvättlinor som fått växa in. Träd kan bli livsfarliga när de används fel!
Mjuka band när det gäller stora krafter räcker inte. När jag själv använder träd för spel sätter jag brädor runt trädet (som ställs upp) och låter inte ens det bredaste, mjukaste spännbandet röra barken. Ändå kan det faktiskt bli skador, och installationer som dessa bör vara kortsiktiga.
Ett exempel på gren som strypts, fått invuxen lina i sig och därmed blivit instabil (körsbär):

Hade repet, eller en tvättlina, istället gått runt en brädklädd gren, hade grenen klarat sig mycket bättre. Men alla fasta installationer som t ex tvättlinor bör inte gå i loop runt en gren eller stam eftersom de sväljs av trädet och blir rötingångar. Lägg brädbitar eller grova grenar tvärs en enkel loop istället så håller trädet mycket längre. (Enkel loop rör trädets stam bara på ena sidan, den blir lite eliptisk eftersom man kan göra knuten/knopen ganska långt ut från grenen.)