|
Jag älskar rosor och till min stora lycka trivs de i min trädgård! Längs verandan växer Flammentanz. 13 meter och 6 plantor. De doftar inte, men de växer som ogräs. De planterades för 2 år sedan och blommar med hundratals vackra rosaröda blommor. I min berså växer de som doftar: 3 st Maidens Blush. Mina favoriter eftersom de växer så snabbt och blommar så rikligt. Doftar underbart. Planterades förra sommaren och är redan en dryg meter höga. Ljust rosavita. 2 st Maxima. Också förra årets plantering. De ska ju vara kraftiga buskar, mina är små och ser lite klena ut. Den ena blommar för första gången och doften är helt fantastisk!!! Vita rosor. 2 st Königen av Dänemark. Rosa, fyllda rosor. En planterades förra sommaren och en i våras. Båda har massor av knoppar och växer ordentligt. 2 st Madame Plantier. Bägge planterade i år. Den ena är full av små knoppar, men det tar nog nån vecka innan de slår ut. 2 st Irma Balsgårdsros. Laxrosa, fylld och otroligt vacker. Inte så stark doft. Båda planterade i år och bara den ena blommar. Framför huset står 3 stycken Schneewitchen. Tycker inte att de doftar, men de ser ut som vita anemoner. Små och kompakta buskar från förra året. Och så min favorit. En gammal buskros som stått både i farmors trädgård och hemma hos mina föräldrar. Förflyttad med rotskott. Den har vita, bollformade små rosor som doftar. Kort blomning i början av juni och blommorna vissnar direkt om man tar in dem. Till nästa år vill jag ha ännu fler
Än så länge inte så många (bara första säsongen med trädgården ännu), men det skall det bli ändring på snart för jag skall minsann snart lägga in en order på lite nya plantor inför hösten. De jag har är schneewitchen, blommar rikligt redan nu första säsongen. Kalmar, blommar också rikligt säsong1, med vackra aprikosfärgade blommor. Bonica, söt rosa, inte så hög än. Santana, röd storblommig klätterros, har varit en överraskning, vilka blommor!! Blodröda jättar! Två peace climbing, har inte blommat än. En Händel, skall vara lite kitchig, har inte blommat än. En Whisky, kommer nog snart att slå ut. Två Freude, kommer också snart. En liten rosa The Fairy, skall nog till snart också. En Dornröschen på framsidan av huset, som blommar nu i en vacker intensivt rosa färg, inte så hög ännu, två stora blommor som behöver stöd i princip. Sedan fanns några rosenbuskar när vi flyttade in också; en trolig New Dawn, jättefin i mjukt rosa, ca 2m hög. En röd ros med rosa inslag. En rosa fylld ros som doftar ljuvligt. Mina favoriter av de som finns nu och som jag sett blomma är: Dornröschen, New Dawn, Santana och Kalmar. Schneewitchen är också fin. Jaa, alla är väl fina faktiskt!
digitalkarin
03-07-2003, 09:46
Jag har bara två Flora Danica. (Hade tre men en blev angripen av nåt.) De blommar frodigt i varmt laxrosa. Doftar gott om man kommer tillräckligt nära. I våras trodde jag de hade dött av den kalla vintern, för det var inte många tecken på liv i dem. Beskar dem kraftigt, och jisses vad de tog sig! De har aldrig blommat så friskt!
kerstin z5-6
03-07-2003, 19:57
jag har en del , men dessa tror jag att jag kommer att bli nöjd med ..en rabatt i vitt och mörklila, + en rosa uppstickare, med lite blått gräs och vita klockor som sällskap
2 st Charles de Mills Duchesse de Buccleugh L'Évêque John Cabot 2st Mme Legras de st Germain vit Mme Zöetmans vit 2 stBelle de Crécy William Lobb
Åsa, mälardalen zon 2
03-07-2003, 20:09
Har inte så många rosor, de jag har är:
Flammentanz New Dawn Rose de Recht (stark doft, remonterande, cerise) Stanwell Perpetual (rosa, remonterande, doftar, anspråkslös och ganska frisk) Mozart (enkla godisrosa blommor i mängder, ingen doft, remonterande, en av mina favoriter) Maidens Blush Communis (doftande mossros engångsblommande) Nevada (jättestora enkla vita blommor utan doft, en rejäl blomning runt midsommar och sedan remonterar den något under resten av säsongen, rosbusken blir enormt stor, en av mina favoriter tyvärr regnade det runt midsommar i år och inga rosor brukar se som finast ut när det är regnigt)
+ Några onamnade små krukrosor + en ros som är uppgrävt vid ett ödetorp i dalarna den har grågröna lite ludna blad och blommor som ser ut som nyponrosens fast de är aningen mörkare (det växte massor av den rosen vid torpet och jag tog bara ett skott annars så ska man ju egentligen inte ta växter bara sådär i naturen), jag har gräsmatta runtom så jag klipper bort de rotskott som dyker upp.
Har köpt en del sista åren, trött på allt ömtåligt som jag byter ut. Mina Alba rosor, Celestial, Belle Amour, Mme Plantier, Dronningen av Danmark. Bra och robusta! Louise Odier, Bourbonros Ritausma och Fru Dagmar Hastrup, vresrosor. Adelaide Hoodless Kanadensisk låg röd ros 1973 den gillar jag, zon 6 Mozart, moschataros 1937 gillar jag mycket. Pink Grootendorst, nejlikros 1923 Moderna klängrosor Flammentanz och Clair Renaissance Och sista rosen jag köpte Rose de Rescht, höst-damascenerros. Till hösten planerar jag köpa fler "Kanadarosor" och härdiga Balsgårdsrosor. Inte en krona mer på zon 3 rosor!
Glömde mina Portlandsrosor som inte gillar detta regnande, tunga blommor. annars är dom perfekta i rabatter ca 1m Jacques Cartier och Yolande D`Aragon, båda rosa.
Hannele
04-07-2003, 11:02
Självklart har jag Finlands vita ros, Rosa pimpinellifolia plena Tornedalsros, Rosa majalis, Kanelros Valamoros, Rosa gallica hybrida 'Splendens' Fredrika Bremer, var. Meiceppus, te-hybrid William Shakespeare, Rosa William Shakespeare 'Ausroyal', Austinros Hanne, Rosa Hanne, Tehybrid och några till...
Mariann
04-07-2003, 11:08
Crown Princess Margareta, Leander, William Morris, Pat Austin, New Dawn, Madame Plantier, Roseraie de l´Hay, Rose de Resht, Louise Odier, Celsiana, Duchesse de Montebello, Louis Bugnet. Det är mina rosor, jag har problem med Rose de resht men jag tor den står lite fel får fixa till det. Annars blommar alla fint om det inte var för de jädrans Rådjuren som alltid vill kalasa lite på knopparna.
Trojka en gammal rossort från 1928. Inget att rek.
Hannele
14-07-2003, 14:34
Troika tehybrid, fick guldmedalj i England 1992.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|