Full version: Lite frågor om rosor
anneli85
Halloj, undrar om nån vet om det kan vara Flammentanz som blommar så vackert hos många nu här i Sörmland. Stor härlig klätterros i mycket vacker röd färg, många har den i sina trädgårdar och det ser ut som det är samma sort. Måste bara ha en. Nackdelen om det är en Flammentanz är väl att den inte remonterar med det står jag ut med. Sen undrar jag om nån kan ha en aning vad jag pratar om för ros som blommar i Kvicksund nu, med små rosa bollar g.gif , jättesöt. Ska försöka fixa en bild.
kerstin z5-6
Flammentanz ja -det gissar jag på den röda -den lilla rosa ser den månne utsåhär ?

Rosa majalis, fylld kanelros - ´Foecundissima´
anneli85
Nej den rosa jag såg har mycket mindre små bollar som aldrig slår ut blink.gif , om du förstår vad jag menar. Massor av knoppar var det iallafall.
kerstin z5-6
färg på bladen ? .. mindre ? hm .. alltså de är mindre än 4-5 cm tvärs över ??
anneli85
Försöker komma ihåg, men jag tror att 4-5 cm är max, det ligger där i krokarna. Bladfärgen är lite åt det ljusgröna hållet, inga blanka blad.
anneli85

Så här ser den ut i modellen fast lite mörkare rosa färg och mindre rosor. Tänkte om dessa sorter hade nått eget namn?
Ophelia
Poppius kanske.
fruberglund
Kanske Raubritter? Den är jag sugen på att skaffa, sååå fin. Den har inte så stora blommor.

kerstin z5-6
Ok min förvirring bestod i att Majalis inte har större blommor än 4 cm .. men dessa är alltså bollformade -finns en hel del att välja på då ..hm .. raubritter är bra ex
sudden
jag tänker direkt på den som kallas "morsdags-ros" den vet jag iof inte om ni redan omnämnt med annat namn.. är inte så bra på namnen =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon