Full version: Dagliljor
annaco
Jag har 2 dagliljor som växer straxt bredvid varandra, den ena är orange och den andra brunröd.
Förra året kom den en ny daglilja med gula blommor bredvid.
De gamla plantorna är ca 1 m hög när de blommar men den nya är bara ca 30 cm.

Kan den nya vara en korsning av de urspungliga plantorna eller är det någon som har flyttat in på eget bevåg?
confused.gif

Den är väldigt fin den nya plantan så det vore kul om det är en ny sort. Enda nackdelen är att blommorna sitter nere bland bladen och inte på långa stjälkar.

Vore kul om någon vet! tummenupp.gif

Mvh Anna
Ophelia
Hmmmm....jag är benägen att säga att det är nog något som kommit in självmant (om du inte har planterat in nåt sådant tidigare eller någon annan gjort det). Låter som om det skulle vara Stella d´Oro?

Det är inte så väldigt svårt att "göra egna" men du måste veta vad det är du har och hur deras kromosomuppsättning ser ut. Enkla kan inte korsas med dubbla. Men dagliljor sinsemellan går bra och då kan du själv pollinera de du tycker är läckra och se vad du kan få fram.

Annars kan du ju ta frö av den som kommer och föröka via den vägen smile.gif
annaco
Vi har skapat hela trädgården från början så det är inget som fanns innan oss.
När du säger det kanske det kan vara Stella d´Oro.
Det vore kul att veta hur den kom dit.

Tack för förslaget, jag ska jämföra bilder på den med verkligheten för att se likheterna.
Jag återkommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon