Monica E
02-07-2007, 15:34
Jag blir så förb.. måste bara få skriva av mig .Min sambo och jag har varsin 19-åring som slutat gymnasiet och i mitt fall så forstsätter pappan att betala underhåll till sonen tills han har fått jobb så han kan betala själv till mig ,han bor hos mig,men min sambos ex. vägrar att betala vilket hon då också kan eftersom det är tills dom gått ut gymnasiet som man är underhålls skyldig,men samtidigt så är man ju skyldig att försörja sina barn tills dom är 21år,men vadå är det bara en förälder som ska betala då eller... eftersom han bor hos oss så kostar han ju lika mycket nu som förut och dessutom får han ju inget studiebidrag,hon gjorde precis lika med stora dottern, vad ska man göra ...någon som är i samma situation..
Hejsan
Så här står det i föräldrabalken:
7 kap. Om underhållsskyldighet
1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.
Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136).
Hoppas detta kan ge lite klarhet i det hela.
Monica E
02-07-2007, 15:50
ja jag vet men det är ju just det,han får ju inga pengar någon annan stans ifrån ,han söker jobb ,men varför ska en förälder kunna sluta att betala ,vi måste ju tvinga honom att bo hos sin mamma varannnan vecka om hon ska bidra ,vilket inte är något alternativ för oss.Hon har ju inget boende heller för barnet som kostar.. jag tycker bara det är snett,min ex skulle aldrig komma på tanken att göra så..
Tycker det låter som att hon agerar mycket dåligt. Med reservation för att jag inte känner till hennes ekonomiska situation. Det finns ju separationer där ena parten är mycket fattigare än den andra, exempelvis. I synnerhet om ena parten är singel, medan den andra flyttat ihop med nån annan.
Men..är inte ungen vuxen då? OK att man ställer upp med kost och logi ett tag men sen förväntar då jag mig att de ska klara sig själva...Skulle de mot förmodan inte lyckas få ett enda jobb, vare sig ströjobb, städjobb eller nåt annat skitjobb trots STORA ansträngningar så...visst ställer man upp lite till men inte av ren självklarhet..

..tycker absolut inte man gör barnen en tjänst om man låter dom låta bli att bli vuxna..
Med tanke på rådande bostadsmarknad etc så är det nog svårt att sparka ut någon för att denna ska leva på socialbidrag, vilket väl blir effekten om denna person inte har jobb. Även "ströjobb" kan vara svåra att få. På större orter brukar dock bemanningsföretag kunna ordna jobb, förutsatt att den som söker jobb är frisk etc. Det jag menar är att för många föräldrar är det i praktiken ett tvång att betala boende (brukar sällan bli stor extrakostnad om barnet bor kvar 'hemma') och mat för barnen tills dessa fått jobb, oavsett om de studerar eller ej. Socialbidrag kan man i praktiken inte få om man inte har eget boende, a-kassa får man ju bara om man varit på arbetsmarknaden ett år, etc.
Angående underhållsskyldighet och åldern 21 år innebär att förälder är skyldig att fortsätta utbetala under håll MAX tills barnet fyllt 21 förutsatt att barnet fortsätter sina studier under tiden.
Föräldern är endast underhållsskyldigt så länge barnet studerar, slutar barnet skolan och går arbetslös så slipper den andra föräldern att betala något fortsättningsvis.
Ditt barns far betalar bara av ren välvilja, han kanske tycker att han har den ekonomiska möjligheten att göra så.
Ett alternativ är att be barnet söka socialbidrag för uppehälle och eventuell hyreskostnad hemma, sociala brukar ha en cirkanorm på 1600 för boendet och 2300 i uppehälle.
Rapchic
03-07-2007, 06:53
jag sökte socialbidrag man kan söka det som inneboende
(ok jag bor inte hemma längre men om man inte har pengar har man inte pengar)
skulle alldrig kunna suga ut pengar från min mamma
men då måste ju ungen söka jobb också
kolla om vården har nått dom skriker alltid efter folk som kan arbeta där
Blomstertanten
03-07-2007, 07:10
Efter som han inte har varken jobb eller inkomst så har han rätt att få socialbidrag , åtminstonde för mat och uppehälle. Bidrag till hyran får han endast om ni kan visa att ni förlorat bostadsbidrag. Så är det i alla fall här där jag bor och det borde ju va samma regler eftersom de går efter sociallagen.
Men !!! Han måste vara anmäld på arbetsförmedlingen och får inte tacka nej till några jobb eller åtgärder.
Det är jätteviktigt att killen anmäler sig på arbetsförmedlingen! Får han inget jobb direkt kan han då ansöka om pengar från Alfa-kassan (akassan för folk som inte jobbat förut). Det är inte mycket pengar men mer än ingenting.
Det här är en jättejobbig tid för alla inblandade. Ni kan ge honom mat o husrum men som vuxen behöver man i regel mer än så. Han har ju också rätt att leva och att få "allmosor" från er kan inte kännas gott för honom.
Vi hade den här situationen med yngste sonen för flera år sen. Han var då över 25 och hade slutat på universitetet men det tog ett år innan han fick jobb. Det var inget roligt år för honom.
Rapchic
03-07-2007, 14:02
ska bara berätta att det kanske inte ens går för han att fara på arbetsförmedlingen
jag gick dit dagen efter jag slutade skolan för att anmäla mig
som arbetslös men allt jag fick göra var att skriva in min cv
på deras hemsida jag fick inte anmäla mig som arbetslös
CITAT (Rapchic @ 03-07-2007, 15:02)

ska bara berätta att det kanske inte ens går för han att fara på arbetsförmedlingen
Ehh, hur menar du nu? Du fick inte skriva in dig som arbetssökande? Menar du AF's hemsida då? Man måste bege sig till en arbetsförmedling om man vill skriva in sig...
Ophelia
03-07-2007, 16:28
CITAT (Rapchic @ 03-07-2007, 15:02)

Mycket märkligt! T o m jag som har ett fast heltidsarbete har rätt att skriva in mig som arbetssökande, det har även en ålderspensionär. För jag antar att det var väl som arbetssökande du ville anmäla dig.
Rapchic, via internet så kan du inte anmäla dig som arbetssökande, du måste få en tid hos en arbetsförmedlare, sen har du ju heller ingen rätt till Alfakassan då du inte fyllt 20 år ännu.
Behöver man ekonomiskt stöd så är det endast sociala som gäller för ungdomar under 20 år, likaså tillhandahåller inte AF med arbetsförmedlare till ungdomar under 20, det är kommunen som har en avdelning för sånt.
Det kan hända att det skiljer mellan kommunerna, men så är det i Sundsvalls kommun.
Monica E
03-07-2007, 20:05
Vi hade ju samma tjafs med hans syster ,men hon hade helg jobb så hon kunde betala lite.Vi har nog mycket sämre ekonomi än vad hon och hennes man har och vi har byggt ut huset för att kunna ha alla våra barn ,mina tre och min sambos två eftersom dom vill bo hos oss och givetvis är vi glada för det.Hon har haft en jätte stor lägenhet med möjlighet att göra rum ,men barnen har fått dela bäddsoffa hela tiden,hon åker också på semster ofta så pengar finns det nog,vi har fått prioritera dom på barnen,Tillsaken hör att deras son har inte mått så bra heller så han har haft det tufft i skolan också.. dessutom är det vi som får hjälpa till med att övningsköra för hon har inget körkort... det kanske låter gnälligt men jag tycker bara det är fel att reglerna är så , man har i alla fall skaffat dom ihop och jag betvivlar att hon inta skulle ha hjälpt honom om hon levat med hans pappa.. jag tror inta att man kan få social bidrag utan att dra in hela vår ekonomi och det bär emot att barnen ska starta så... tack för alla synpunkter.. man blir så ledsen och besviken ,,jag tycker mest synd om barnen..hur ska dom känna.
Monica E
03-07-2007, 20:22
CITAT (Pia L @ 02-07-2007, 18:23)

Angående underhållsskyldighet och åldern 21 år innebär att förälder är skyldig att fortsätta utbetala under håll MAX tills barnet fyllt 21 förutsatt att barnet fortsätter sina studier under tiden.
Föräldern är endast underhållsskyldigt så länge barnet studerar, slutar barnet skolan och går arbetslös så slipper den andra föräldern att betala något fortsättningsvis.
Ditt barns far betalar bara av ren välvilja, han kanske tycker att han har den ekonomiska möjligheten att göra så.
Ett alternativ är att be barnet söka socialbidrag för uppehälle och eventuell hyreskostnad hemma, sociala brukar ha en cirkanorm på 1600 för boendet och 2300 i uppehälle.
men vadå välvilja , om vi hade levt ihop hade vi tillsammans hjälpt barnet .. varför skulle man inte göra det sen för ,varför skulle jag ha bättre möjlighet ,jag har ju ändå större utgifter på hyra m.m eftersom han kan bo i mindre m.m. vi vet att vår son kommer ha ett jobb i höst,men han får vår hjälp till dess.Men sambons son är det lite mörkare eftersom han mått dåligt och inte orkat med skolan riktigt.Men han söker jobb och har varit på arbetsförmedlingen..
Blomstertanten
04-07-2007, 05:15
När "barnet" fyllt 18 och slutat skolan så räknas det som vuxen. Därför har föräldrarnas ekonomi ingen som helst betydelse.
Så din familjs ekonomi , Monica , behöver ni inte alls redovisa. Det är bara den sökandes inkomster och eventuella utgifter som behöver redovisas till socialen för att eventuellt kunna få socialbidrag.
herkules
04-07-2007, 07:55
det är svårt att som 19-åring och fortfarande boendes hemma få socialbidrag, även om man har rätt till det.
att strunta i att hjälpa sitt barn tills de kan försörja sig själva är skit - det kan du hälsa det där exet.
bra att han er, så klart hjälper man till.
tvi för vissa föräldrar!
Chamomille
04-07-2007, 08:16
CITAT (herkules @ 04-07-2007, 08:55)

det är svårt att som 19-åring och fortfarande boendes hemma få socialbidrag, även om man har rätt till det.
att strunta i att hjälpa sitt barn tills de kan försörja sig själva är skit - det kan du hälsa det där exet.
bra att han er, så klart hjälper man till.
tvi för vissa föräldrar!
Jag håller med. Varför ska barnen hamna i kläm "HELA TIDEN". Fy för f..n. Det är väl klart man hjälper till!!!
Jag tror inte det finns många föräldrar här i världen som "struntar" i att hjälpa sina barn när det krisar...däremot finns det en del som tycker att en vuxen människa ska anstränga sig en hel del och visa god vilja att rätta mun efter matsäcken innan man går in med hjälp...och att försörjning inte ska vara något som ens vuxna barn tar för givet..
Man kan leva på väldigt lite pengar om man bara vill...särskilt om man bor hemma..
Rapchic
04-07-2007, 15:00
nej jag gick inte bara in på deras hemsida jag gick dit
och frågade vad man skulle göra om man var arbetslös
om man skulle boka nån tid eller skriva in sig som arbetssökande
hon sa att jag skulle bara skriva min cv på deras hemsida
+ jag är över 20 men kan inte få nått bidrag eftersom jag
inte kan skriva in mig som arbetssökande fastän jag är det
min mamma skrev detta mail till arbetsförmedlingen
citat: Min dotter har just slutat gymnasiet och gick dagen efter skolavslutning
till AF på hemorten. Det besked hon fick var att hon varken skulle skrivas
in eller få något samtal med arbetsförmedlare. Hon skulle endast fylla i
sitt CV på web:en.
Kan detta stämma?
Nog ska hon väl skrivas in för att AF ska kunna kalla henne till träffar,
anvisa arbete osv???????
och fick detta svar
citat:Jag kan förstå om det verkar underligt att hon ej blev inskriven.
Nu vet jag ingenting om just detta ärende, men det verkar som om man på Er
lokala arbetsförmedling har gjort en bedömning att Din dotter klarar att söka
jobb på egen hand.
Om det är så och man ej har a-kassa så finns det ingen anledning att vara
inskriven som arbetssökande.
och nej jag är inte dum självklart förstod jag att jag var tvungen att gå dit
inte bara gå in på deras hemsida
CITAT (Rapchic @ 04-07-2007, 16:00)

Och nej jag är inte dum självklart förstod jag att jag var tvungen att gå dit
inte bara gå in på deras hemsida
Självklart är du inte dum!

Jag blev bara förbryllad över att du inte fick skriva in dig. Och jag är ännu mer förbryllad nu efter ditt sista inlägg

Det finns väl massor av människor som inte har A-kassa och som t.o.m har jobb men som ändå är inskrivna på AF. Underligt...
Åsa, mälardalen zon 2
04-07-2007, 15:27
Japp man ska ändå få skriva in sig, det var nog bara så att just den arbetsförmedlingen ville nog bara spara eget jobb + pengar för de måste ju då se till så man får tid hos en arbetsförmedlare + kanske någon jobbsökarkurs el. dyl. och inom en viss tid kanske de måste hjälpa till med någon åtgärd ifall man gått arbetslös ett tag och det innebär ju att de måste lägga ner tid och pengar, mycket enklare och billigare då att säga till någon som inte kan reglerna att han/hon har det bättre ifall de inte skriver in sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.