Full version: Sterelisering?
FruJensen
Gick just och blev med katt. En 6 månaders Selma flyttar in snart...
Vad kostar en sterelisering och hur gammal måste hoon vara för det?
Fenja
Kastrering som är det bästa att göra kostar runt 1000 kr, beroende på var i landet du bor. Hur gammal katten ska vara kan också skilja mellen veterinärklinikerna så ring och fråga!
Mvh
Fenja
FruJensen
Ok, får ringa runt lite.
Dyrt var det.. men men.. jag vill ha EN katt, inte 25!
angel_not.gif
ifibi
CITAT (FruJensen @ 02-07-2007, 17:45) *
Ok, får ringa runt lite.
Dyrt var det.. men men.. jag vill ha EN katt, inte 25!
angel_not.gif

Det är ju värt det! Man får ju tänka på att det är en engångsutgift. Det kostar ju att ge p-piller också och dessutom är ju inte de bra för katten.

Fast gör en kastrering där de tar bort rubbet istället för sterilisering. Vid sterilisering så finns det risk för att honan har kvar löpbeteendet.

Jag kastrerade min Zelma för 820 kronor för inte så länge sedan, så vilket pris det blir beror helt på vart du vänder dig!

HelénE
Kastrering (man steriliserar inte numera, även om det kallas så i folkmun ofta) av honkatt kostar ca 750-1000:-. Kan tyckas dyrt, men utslaget på 15-20 år som katten lever så är det ju inte nån större summa.

Alternativet p-piller blir i längden dyrare, och ökar dessutom risk för juvertumörer och livmoderscancer.

Eftersom hon redan är 6 månader tycker jag du ska kastrera henne NU...i vart fall om hon får lov att vistas ute. Honkatter kan bli könsmogna från 5 månaders ålder, så vänta INTE.

Lycka till.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon