Full version: Beskära Forsythia?
Ellinore
Hejsan!

Hann ju inte riktigt med när forsythians blomning var över för ngn månad sen, är det för sent att beskära den nu? Tittar man inuti den så ser den riktigt risig ut med många grenar som är döda plus att den hänger dumt över en gångstig och jag blir lika irriterad på den varje gång jag ska passera och får en gren daskad i nacken. Så jag skulle verkligen vilja rensa upp lite, men jag vågar inte riktigt, vad säger ni?
ylvahi
Förra sommaren sågade jag ner min forsythia till ca 50 cm, då jag måste flytta den. Den har börjat växa nu igen, men den blommar inte förrän nästa år igen. Jag har också tagit bort grenar på den tidigare utan problem.
Åsa, mälardalen zon 2
Allt beror på vad man vill åstadkomma med beskärningen, vill man ha många nya skott efter en hård beskärning så är det vårvinter som gäller, vill man inte ha så enormt mycket skott så kan man klippa på sommaren.

Är det några grenar som är ivägen när man går förbi kan man ta bort dem nu. Döda grenar kan du ta bort närsomhelst på året.
ingrid fuxwall
För några veckor sedan fick jag nog av forsythian som stod fel. Grävde upp, planterade om och klippte ner till marken och nu! Kommer det nya skott nere vid marken!
Tror säkert att du kan klippa ner busken om du är medveten om att det kanske inte fungerar.

Ibland går allt jättebra men ibland misslyckas man totalt.
En vårstorm välte en gammal rhododendron. Drog iväg med den och placerade den i ett hål hundarna grävt, fylde på med rens och nu har den fått nya blad!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon