Full version: Rosenhäck?
pleximaster
Hej tänkte ha en 6 meter rosenhäck kan man använda den gammeldags rosen Mme Plantier till detta och i så fall hur tätt ska man sätta plantorna och hur långt i från en trädgårdsgång bör den anläggas för att kunna bre ut sig lagom mycket.

mvh plexi
kerstin z5-6
beror på zon läge o jord ...150.-200 cm höjd är ingen match i z3-4 kan gärna bli 1,5 m bred, eller mer efter några år
Kajsa
Nej, den är inget bra till häck, den är klen i grenarna och varje år den blommar och det kommer regn lägger sig rosen på sidan trots att jag bundit fast den i stuprännan, dessutom blommar den bara 3 veckor.

Här en nytagen bild på hur den rasar, jag klipper sedan in alla skott för att busken ska resa sig.
Det finns många bra rosor till häckar, färg, zon, hur hög vill du ha den, ska den stoppa rådjur osv ?
kerstin z5-6
Håller med Kajsa där .. finns bättre häckrosor i vitt tex Louis Bugnet

Vill du ha en alba ros som är vacker och stadig rek jag MMe Sancy de ST Germain
pleximaster
Bor i zon 0-1. Fick på förslag på flora linnea när jag efterfrågade gammeldags vit häckros. De nämde dock att den kan behöva stöd.

En modernare iceberg är den något att satsa på istället?

mvh plexu

Den där Mme Sancy de st Germain verkar intressant vad kan man säga mer om den ?

mvh plexi
AnnammA
Nja, Iceberg ...Kan inte tänka mig att den blir bra till en häck... Men jag har inget alternativ... Kanske ngn kanadensisk ros - de anses robusta och kraftiga.

Hälsn

AnnA
Kajsa
Flora Linnea har på sin hemsida förslag på Välja rosor till häck den kan du titta på och med din snälla zon så välj och vraka.
kerstin z5-6
LOL .. jag blandar ihop rosnamn ser jag Mme LEGRAS de St Germain ska det vara
Robust albaros som blommar senare och längre än de vanliga alborna
God söt och stark doft -kritvit -blir rejält hög på stadiga grenar -kanske För hög hos dej
vackra knoppar , vissnar snyggt -inga bruna trasor

Titta även på damacenarosen Mme Zoetmans -lika bra o blommar samtidigt -bägge blommar minst en månad här i norr
Den senare har ett lägre växtsätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon