Full version: Codonopsis
pollock
Har dragit upp småplantor av codonopsis - klätterklocka. Så länge de står skyddat i drivhuset mår de bra i lucker jord. Men om jag tar ut någon i trädgården för senare plantering- för att vänja sig mer vid solen. Ja, då tvinar de bort. Är det någon som vet hur de trivs? Vill inte förlora fler nu.
Tesa
Jag har Codonopsis pilosula i skuggan och där trivs den ganska bra...har haft nån planta med grey-wilsonii men den är så liten och "klen" så den har inte klarat sig här..vet inte vad det beror på...att hunden vrängde upp den en gång eller att min jord är för tung eller nåt annat...
kerstin z5-6
Skugga/ halvskugga och lagom fukt ..inga småplant oavsett sort gillar att flyttas direkt från växthus till stekande sol -de behöver 1 vecka i skuggigare läge innan det går bra
pollock
Hej! Har nu planterat ut den näst sista lilla krukan. Har gjort en ny rabatt som är ganska solig. Har gjort lucker jord av lerjord, torv och en massa stenmjöl som blev över från golvläggning i växthuset. Den lilla tuvan har skyddats i en vecka av en petflaska utan botten. Än så länge ser det fint ut. Snart kanske jag vågar sätta ut den allra sista tuvan. Just när jag sitter här kommer jag inte ihåg - men tror det är en "grey wilsonii".
Tack för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon