Full version: Syren och rabatt?
Olivia
Jag har för mig att jag läst någon gång att syrenen är väldigt krävande när det gäller vatten och näring, och att man egentligen inte ska plantera något i närheten. Men hur nära är nära? När vi flyttade till vårt hus för 2,5 år sedan så hade förra ägarna planterat en syren bara någon meter, på sin höjd, från den i princip enda rabatt som finns i hela trädgården... Borde jag flytta den? Är det bättre att flytta på våren eller hösten, eller har det ingen betydelse? Borde den gödslas i samband med flytten, eller gör man det vid annat tillfälle?

Olivia
En fråga till... Hur stor rotklump ska man försöka ta med när man flyttar buskar? Finns det något "allmänt råd" att gå efter?
Krolliljan
Jag har alltid haft rabatter vid syrener. Kanske man inte ska ha perenner med allt för djupa rotsystem.
Immix
Jag har en ett år gammal rabatt längs min syrenhäck (precis under) och än så länge ser det inte ut att vara några problem. Men vi får väl se framöver... Om du inte har några problem med rabatten borde du väl inte behöva flytta syrenen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon