Köpte en liten planta på en växtbytardag, men den har ännu inte kommit i jorden... Var trivs den bäst? Hur stor blir den egentligen? Kommer inte ihåg alls vad säljaren sa tyvärr. Förslag på vad man planterar ihop med den?
Ophelia
02-07-2007, 19:46
Den trivs nog allra bäst i sol i väldränerad jord. Svårt att säga hur hög den blir då det finns en hel uppsjö av olika rosa vallmon och då utgör jag från att det är jättevallmo/orientalisk vallmo (Papaver orientalis) du har köpt. Kring 60 - 80 cm kan de nog bli i höjd. Kan vara snyggt att ha något som man kan vika in bladen under när den vissnat ner. Kanske en näva? Geranium "Ann Folkard" (kring 60 cm) tycker jag är riktigt snygg och kan blomma länge om man tar bort det vissna, ängsnävan (Geranium pratense) "Plenum Caeruleum" (kring 70 cm) är en riktigt snygg rackare. Ja det finns mycket fint i nävvärlden och de är generellt är ena riktigt tacksamma växter. Finns ju även kantnepeta (lila/violetta) av olika höjd där de stora heter "Six Hills Gigant" och "Walkers Low" (50 - 60 cm), finns även i vitt. Blomvilliga och lättskötta, nedklippning när de blommar över så kommer de snabbt igen.
Nävor är en av mina favoriter, så det ska jag verkligen ta fasta på! Tack för tipsen. 60-80cm låter rätt bekant i alla fall...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.