Full version: Jordgubbsfråga
Trädgårds-Iris
Är det någon som vet varför en del jordgubbar får frön i klumpar i botten av bäret istället för att växa till och bli stora fina bär? Är det för gamla plantor eller har plantorna fått för lite vatten?
Jag tar också gärna emot tips på en bra sort av jordgubbar som ger sena bär.
rolleyes.gif
Tosan
Har egentligen ingen aning, men jag skulle gissa att det har med kombinationen vatten/sol att göra precis de dagar de tänker växa just där... Mina smultron blir ofta så framförallt i början och slutet på säsongen.
Trädgårds-Iris
Jo jag gissar själv också på framförallt vatten, för i år har det varit ganska soligt i alla fall i mitt jordgubbsland men jag har tyvärr liten möjlighet att vattna landet. Mina vita smultron blir däremot väldigt fina så de verkar vara lite tåligare mot torka.
Fenja
Hmmm, det är en stekel som gör att karten och bären ser ut så där... kan det vara en jordgubbsstekel kanske, jag minns inte...
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Lite missbildade bär där fröerna sitter tätt brukar vara stinkflyskador, det var ett stinkfly som sög växtsaft ur kartet och skadade då cellvävnaden där som sedan blir mer synligt när bäret växer.
Fenja
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-07-2007, 23:07) *
Lite missbildade bär där fröerna sitter tätt brukar vara stinkflyskador, det var ett stinkfly som sög växtsaft ur kartet och skadade då cellvävnaden där som sedan blir mer synligt när bäret växer.

SÅ är det ja!! Tror att du svarade på det förra gången med Åsa! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Lemonne

Ja, usch, stinkflyn har varit ett stort problem i år sad.gif Det är ledsamt. På en av våra åkrar med sena jordgubbar finns det inte en enda jordgubbe som inte blivit angripen...
Trädgårds-Iris
Stinkflyn? Men då var det inte mycket att göra åt då om man inte skulle ha besprutat vilket jag inte har lust med. Vet ni om man behöver byta ut plantorna eller kommer de ändå om det är ett gynnsamt år för dem?
Tack för svaren förresten!
Lemonne

Tyvärr spelar det ingen roll hur nya plantor du än har, stinkfly kommer ändå. Med dessa varma vintrar är det bara att räkna med fortsatta kraftiga insektsangrepp överallt.

Vill man inte bespruta, vilket jag har full förståelse för eftersom vi själva låter bli, är det nog bara att räkna med att man vissa år inte får några jordgubbar alls sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon