Full version: Beskära hägg?
Limeblossom
Hej!
Vid vår tomtgräns står en helt vanlig hägg som om några år kommer att nå upp till ledningarna ovanför. Kan man beskära häggen så den blir mera rundad och går att hålla borta från lednigarna? Vad händer om jag kapar av topparna (det är tre stammar) nu? Bryter den nytt eller vad händer? Har bara sett helt nedkapat häggsly och ingen beskuren hägg.
Tosan
Vet inte riktigt vad som kan tänkas hända med den om du försöker forma den, men vi tar av grenar på våra titt som tätt utan bekymmer. De blir så långa och tunga till slut så de nästan hänger ner till backen, och vi vill kunna gå under dem.
Cilla
Tänk bort toppningen, det blir inte bra. Oavsett när du beskär så svarar hägg med en kaskad av skott runt snittstället, det blir fult och opraktiskt om det är att hålla ledningen fri som är syftet. Enklast är att göra det med japansk trädsåg.

Tag istället bort de grenar som växer upp i ledningen vid grenklyka. Hur du lägger snitten kan du se på in fruktträdsajt. Lägger man snittet i anslutning till en annan gren försörjs den istället för att häggen skjuter en massa nya skott. Dessutom kan man få det at se helt naturligt ut, lite glesare bara.

Beskärning av hägg för att imulera tillväxt görs på vårvintern, för att glesa eller t ex få bort vid ledningar är bra att göra nu fram till september.
Limeblossom
Ok, då testar jag på en av stammarna först, det är ju ingen panik än smile.gif tack för svar! Och Cilla, sidan om träd är kanonbra! Men den ger mig lite ångest förstås....det är så mycket att tänka på smile.gif Tex att vårat stackars misshandlade (av gamla ägarna) äppelträd skulle behöva proffshjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon