estet
Hjälper en kompis med växtförslag... Hon är väldigt ny med trädgård och pratar om spirea eller ölandstok för det är de enda hon kan. Tänkte då att det finns ju massor av perenner istället!

Ska vara i en terasserad rabatt i två "våningar" i den övre rabatten, så det får gärna vara nåt som är högre o pampigt. Har fastnat för Amerikanskt älggräs Filipendula rubra, som jag själv skulle välja.

Läget är full sol och ganska öppet, va tror ni? Nygjord rabatt på en starkt lutande tomt, zon 6 men det spelar ju ingen roll. smile.gif

En annan som jag gillar är Gillenia trifoliata men den kanske vill ha mer skuggigt?

Tacksam för synpunkter!
Ophelia
Jag upplever att det är en torr plats då det är terasserat och lutar samt full sol. Jag skulle nog personligen inte valt älggräs eller Gillenia då de gillar mer fuktig jord och det kanske blir viktigare om de ska stå i sol. Däremot skulle säkert det vara snyggt med pampiga trädgårdsirisar som finns i alla olika färger och höjd (och som har dekorativa blad). Sedan finns ju även rölleka, grekisk vädd, kantnepeta, olika geranium, en del törelsorter, olika marton , rubeckia, solhattar, borstnejlika, malört, rosenstav, mose brinnande buske och andra solgillande växter. Kan ju faktiskt även plantera in någon mindre buske. Glöm sedan inte lökar som gillar att stå i vårfukt och bakas över sommaren i torrare partier.
estet
CITAT (Ophelia @ 02-07-2007, 23:57) *
Jag upplever att det är en torr plats då det är terasserat och lutar samt full sol. Jag skulle nog personligen inte valt älggräs eller Gillenia då de gillar mer fuktig jord och det kanske blir viktigare om de ska stå i sol.

Mm, precis vad jag misstänkte...Tack för dina förslag!
Tezzla
Älggräset kommer nog inte att trivas i full sol. Det vill ha det hyfsat skuggigt och fuktigt.

Jag älskar Rudbeckia så såna skulle jag plantera ganska rikligt av. Vissa spireor är också vackra. Kanske en Klematis? Det finns ju Klematis som trivs i full sol.
Tezzla
CITAT (Tezzla @ 03-07-2007, 11:26) *
Älggräset kommer nog inte att trivas i full sol. Det vill ha det hyfsat skuggigt och fuktigt.

Jag älskar Rudbeckia så såna skulle jag plantera ganska rikligt av. Vissa spireor är också vackra. Kanske en Klematis? Det finns ju Klematis som trivs i full sol (fast då måste det ju finnas en husvägg, spaljé eller liknande bakom)

estet
CITAT (Tezzla @ 03-07-2007, 11:26) *

Jag älskar Rudbeckia så såna skulle jag plantera ganska rikligt av. Vissa spireor är också vackra. Kanske en Klematis? Det finns ju Klematis som trivs i full sol.

Visst är rudbeckior vackra! Har själv en spireahäck som inte är den roligaste (så vanlig) men det finns fina sorter som rönnspirea eller praktspirea.

Kanske lättast att plantera rosor i detta läge! smile.gif

Får nog plantera Älggräs hos mej själv istället som har perfekta förhållanden. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
nåt som iför sig är lite av ett ogräs men som växer upp snabbt och som blir stort är ju Parkslide och/eller Jätteslide . sprider sig väldans men är även pampiga och vackra . klara full sol och lite torrt när det väl är etablerat annars i början lite fuktig jord men har ni ny bar planterings jord och vattnar så ska det gå . och den växer väldigt snabbt upp och vissnar ner igen . sprider sig mer rotskott tror jag det va och blir höga och många som en häck typ .
estet
Mm, i know...visst är den pampig!
Gillar verkligen växtsättet och frodigheten men avrådde kompisen från den starkt. Tror att den är för invasiv för en nybörjare, hon tyckte inte heller att den lät så bra efter min beskrivning. Tack ändå! smile.gif
vanjalarsa
Har gilenia i en solig rabatt.
Den har växt där i flera år och är jättefin! Inga som helst problem.
Zon 3 på gränsen till 4
Ingrid Zon3
Stäppsalvia och kantnepeta är mina bästa perenner i solig sluttning, men jag har en vägg bakom så där blir hett om i h-vete när solen ligger på. Och de är väl i lägsta laget?

Riddarsporre skulle jag ta med också om det är lite luftigare. Och så rudbeckia mm som andra nämnt. Klematis ka ju klättra i en fristående ställning också, torn eller vad de kallas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon