aizza
fick äntligen köpa en egen fin och stor passiflora, blommade se fint så.
Men nu när alla blommor dött ut och det har gått ett bra tag så de nya blommorna som kommer är egentligen inte blommor, utan bara tomma skal, vad är det som är fel?
Fel temperatur, vattning eller någon annan ide?

Margaretha
Står den i sol? Har du möjlighet att sätt ut den, på en balkong t.ex. Göder du den ordentligt? Rikligt med vatten? Har också lärt mig här på Odla att "rankor" som hänger ner utvecklar blommor bättre och det stämmer verkligen. Har mina på konformade spaljéer och brukar leda nya skott över toppen och låta dem falla ner och sätta knopp innan jag leder dem runt stödet.

Hoppas att det hjälper dig något! tummenupp.gif
aizza
Den står i söderläge. Göder, nej ooops, kanske ska göra det (är så ny inom passiflora).
Men vatten får den, det hinner då aldrig torka ut.
Man kanske måste plantera om den också, hrmm låter som världens mest ovetande men tongue.gif
Kanske ska ställa ut den, men ska nog plantera om den först och sedan köpa en fin spalje åt den att få klättra på.
Alexander-VG-zon3
är det den blåa passionsblomman så vill den gärna va ute tills det blir frost och sen vila i +10c . och sen ut rätt så tidigt i skuggan först i (mars)april-maj . på våren ska den stå i skuggan i ett par veckor sen flyttar man den till en ljusare plats .
och den gillar att det är svalt på natten med varma och fuktiga dagar även under sommaren .
lissa
Det där med att den sätter knoppar när den hänger nedåt hade jag aldrig hört, och hoppas att jag kommer att få tacka dig för det rådet... för förut försökte jag leda den neråt för att det inte ska se så kalt ut där, men sen läste jag någonstans att dom växer mindre då, och se dess har jag lett den på dom mest konstiga sätt, men efersom du säger att du har lyckats med att få knopp på det sättet så ska jag försöka igen.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon