Det känns som att det borde hålla i evigheter eftersom det är torkat, eller blir det sämre med tiden? Någon som vet?
MVH/Elin
Gossen Ruda
03-07-2007, 08:04
Man har kokt the på blad man fått upp från ostindiefararen Götheborg och det var drickbart efter 250 år på havsbottnen i täta lådor. Problemet är väl snarare att aromen och smaken avdunstar relativt fort om det inte förvaras på rätt sätt men tidsfaktorn känner jag inte till.
Okej, ja det är ju lång tid

Då är det täta plåtburkar som gäller, så kan man ha sitt té länge
Kajsa i Arvika
03-07-2007, 12:47
Brukar hiva mitt när det börjar lukta hö..
Plåtburkar e helt klart det bästa, luktar det fräscht fortfarande e det ingen fara..
Rapchic
03-07-2007, 14:04
ca 2 mån för grönt the
ca 1 mån för vitt
och svart minns jag inte men längre (det var ju det man fraktade på båtar till europa)
the är en färskvara
Gossen Ruda
03-07-2007, 14:25
CITAT (Rapchic @ 03-07-2007, 15:04)

the är en färskvara
Så är det fast det blir ju inte dåligt med tiden, bara smaklösare.
Jag drack ett örtte (Mathe) som legat i en sån där prasslig påse från Konsum i några månader - det smakade absolut INGENTING (lite hö kanske). Förvarat i burk med skruvlock eller i ordentlig påse (som man köpt det i) stängd med klämma, håller det definivt några månader.
Smaka och prova

.
Preussen
23-07-2007, 12:49
lösviktste köps med fördel i vaccumförpackningar. smakar bättre.
cinis74
05-09-2007, 12:57
Frågade precis det här när jag köpte the sist och om det förvaras i plåtburk håller det minst ett år och det oavsett om det är rött, grönt eller svart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.