Full version: Plantagen
Virriz
Mina är att nu sätter jag aldrig mer min fot där annat än kanske för att köpa någon kruka.

Tycker växterna ser halvdöda ut, personalen är nonchalant och saknar kunskap om "basic" saker, som vart växterna finns.
Köpte tre ljusblåa riddarsporrar där för någon månad sedan, och de är rosa och vita nu...

Jag betalar gärna någon tia mer (och ibland är det inte ens dyrare) för att handla hos någon handelsträdgård av någon som har känsla och kompetens för det som de säljer!
Sailor Pluto
Föredrar helt klart handelsträdgårdar för att:

1) De har oftast ett större sortiment
2) Till och med sommarjobbarna vet mycket om växterna
3) De har sällan felmärkta plantor
4) Man får valuta för pengarna, eftersom växterna är livskraftiga

Så jag tar hellre det säkra före det osäkra, om man säger så smile.gif .

Mollis
Jag har inte heller några höga tankar om Plantagen, både växter och personal lämnar mycket övrigt att önska....rena rama snabbköpet.
Krolliljan
Om jag vet vad jag ska ha kan jag mycket väl handla på antingen Plantagen eller Blomsterlandet. Här i Halmstad sköter de växterna väl. Men är jag lite villrådig finns här två plantskolor att handla av.
I år har jag faktiskt inte köpt något på dessa ( jo ett par buskar) utan skickat efter småplantor och sått själv.
Virriz
CITAT (Sailor Pluto @ 03-07-2007, 13:49) *
Föredrar helt klart handelsträdgårdar för att:

1) De har oftast ett större sortiment
2) Till och med sommarjobbarna vet mycket om växterna
3) De har sällan felmärkta plantor
4) Man får valuta för pengarna, eftersom växterna är livskraftiga

Så jag tar hellre det säkra före det osäkra, om man säger så smile.gif .

Precis, och ibland känner jag att man typ borde "bojkotta" sådana där jätteföretag som känns som snabbköp och som riskerar slå ut de lokala plantskolorna som satsar på kvalité och kompetens!
Och döm av min förvåning när mina riddarsporrar (som dessutom var felmärkta) var en tia dyrare än på det underbara Zetas
undefined
där jag också fick rätt färg... tummenupp.gif

Jag kan dock säja att min erfarenhet av Plantagen sträcker sig till två stycken butiker, Uppsala och Farsta, så det kan ju hända att det finns bättre någon annanstans...
catlady
Jag handlar gärna tillbehör (krukor, jord, ljus t.ex) på Plantagen, men synar de växter jag väljer mycket noga. På rean i höstas plockade jag på mig lite olika växter - några mår jättebra och har blivit stora idag, en ruttnade bort direkt efter inköp. Det är definitivt mer ett billighets(ibland)-varuhus än vad det är en plantskola/handelsträdgård.
Mollis
CITAT (Virriz @ 03-07-2007, 15:30) *
Precis, och ibland känner jag att man typ borde "bojkotta" sådana där jätteföretag som känns som snabbköp och som riskerar slå ut de lokala plantskolorna som satsar på kvalité och kompetens!
Och döm av min förvåning när mina riddarsporrar (som dessutom var felmärkta) var en tia dyrare än på det underbara Zetas

där jag också fick rätt färg... tummenupp.gif

Jag kan dock säja att min erfarenhet av Plantagen sträcker sig till två stycken butiker, Uppsala och Farsta, så det kan ju hända att det finns bättre någon annanstans...

Här hos mig har dom mosat all konkurrens, min favorithandel fick slå igen nu i maj, och Hortus köpte dom upp, det finns nu två Plantagen här omkring och dom tar över likt ogräs...nä fy fasen.

/Mollis
Österläge
Hur är det med Blomsterlandet då, är de lika illa eller bättre? Det är väl iaf en svensk kedja, eller?
Tezzla
Jag tycker Plantagen är helt okej. Visst finns det växter som inte alltid ser så fräscha ut, men dem köper man väl inte, eller? whist.gif Jag har köpt väldigt mycket på Plantagen eftersom jag fick börja från scratch med min trädgård och hittills är jag väldigt nöjd.
Karrolina
Jag har väldigt svårt för plantagen i uppsala. Har bara gjort ett bra köp och det var häckplantor. Annars ca 10 misslyckade köp..
Blomsterlandet däremot tycker jag är en jättebra affär. Där kan dom mer och växterna är fina. Man kan dessutom göra riktiga fynd. Träd (ej frukt) är nästan halva priset mot plantskolorna.

Visst ska man stödja sina lokala plantskolor men det finns ju gränser för vad man kan eller har lust att betala.
mamamaggan
Gillar inte de stora kedjorna. Min erfarenhet av dem är mindre bra.

Nej jag gör som jag gör med mycket annat , går till fackhandeln . Där får jag bra bemötande , bra service och de vet vad de pratar om.
Anders zon 1
Jag har också mestadels dåliga erfarenheter av Plantagen. Som sagt tråkigt utbud, ofta felmärkta växter och mer eller mindre okunnig personal. Priserna är heller inte anmärkningsvärt låga, i alla fall inte med skånska mått mätt. Dessutom säljer dom ibland växter som är dåligt härdiga i Sverige, utan att säga ett knyst om det. Sortimentet verkar vara standardiserat (i synnerhet perennerna) och direktimporterat från Europa och då slinker det väl med ett och annat som är olämpligt för våra breddgrader antar jag. Och detta i kombination med okunskap hos personalen är ingen höjdare...... Tycker heller inte att den relativt nyöppnade lokala Plantagen här i trakten verkar särskilt konkurrenskraftig gentemot de etablerade plantskolorna. Det är sällan särskilt mycket folk där och hela Plantagens koncept går väl ut på att sälja stora volymer så om det inte fungerar kan man ju undra hur länge dom blir kvar.
pleximaster
Plantagen nära oss är inget vidare uppphetsande. Dessutom för jag alltid väldigt mycket bättre priser hos min favorit handelsträdgård. Där känner man personalen till förnamn och de vet vad jag och min dotter heter. Får alltid bäst priser och kvalité där. Tex idag, jag skulle handla 4 stycken Mme boll rosor och betalade 79 istället för 129. Detta var utan att jag prutade utan de sänkte priset själva för att de uppskattar att jag kommer tillbaka och handlar mycket hos dem. Detta skulle inte hända på plantagen…

mvh plexi
Åsa, mälardalen zon 2
Det kommer troligtvis att bli ännu sämre Plantagen har ju en ganska bred affärsbeskrivning där man kan plocka in i stort sett allt som har med inredning, fritidssysselsättning mm. det finns ju redan en plantagenbutik i sverige som även är zoobutik, hur ska personalen kunna allt som de tar in i sortimentet, de försöker ju samtidigt ha så lite personal som möjligt?
troja
Plantagen här i jönköping är katastrof personalen kan inget växterna har dålig kvalite jag köpte en salvia där förra året ( var där med mormor för hon ville se hur det såg ut) min salvia var märkt lavendel på krukan och lavendeln var 10 kr dyrare och jag påpekade detta när hon slog in min "lavendel" jag sa att det är felmärkt och att det är en salvia hon trodde mig inte men ropade på en annan tjej som konstaterade att står det lavendel så är det en lavendel jag betalade min "lavendel och gick där ifrån och har inte satt min fot där sedan den gången.
Blomsterlandet är där i mot super bra, bra fina växter kunnig personal snyggt och trevligt och lätt att hitta, tyvärr har dom ju bara det vanligaste växt sortimentet, men ska jag ha "vanliga" växter så åker jag alltid dit för det är så prisvärt.
emmapemma
Generellt har de Plantagen jag har besökt dåligt sortiment (jag tänkte köpa en porslinsblomma till svärfarmor i höstas - det fanns ingen porslinsblomma ö.h.t. där, så det är ingen idé att ha en föreställning om vad man vill ha innan man går in i butiken) och dåligt skötta växter.

Men Plantagen i Bergianska har ett mycket bra utesortiment, med (iår i alla fall) fina rosor, massor av perenner, gräs osv. Jag tror att man skulle kunna klassa sortimentet här som åtminstone en välsorterad lokal plantskola, om man bortser från att försöka få hjälp, vilket är lönlöst, så man bör ju veta lite själv när man handlar där.

Plantagen i Bromma är ett skämt, stort, men jättelitet sortiment, uteplantorna är ofta uttorkade. Dit åker jag enbart i nödfall. Betalar hellre mer på den lokala plantskolan för att de ska kunna hålla sitt bra sortiment och den höga kvalitet som de har.
Herbert Arvidsson
Ingeborg som skriver inlägget. Får jag komma med lite positivt för Plantagen. Här i Halmstad har vi Plantagen som vi gärna besöker och ser vad som säljs, mycket trevlig personal och vi handlar gärna där. Är det något som misslyckas och dör, har vi fått antingen pengarna tillbaka eller annat för samma summa. Man får alltid garanti på växterna, om man spar kvittot. och det är kassapersonalen noga med att tala om. Så vi är i allafall nöjda med Plantagen Mvh Ingeborg
Tezzla
CITAT (Herbert Arvidsson @ 04-07-2007, 11:04) *
Ingeborg som skriver inlägget. Får jag komma med lite positivt för Plantagen. Här i Halmstad har vi Plantagen som vi gärna besöker och ser vad som säljs, mycket trevlig personal och vi handlar gärna där. Är det något som misslyckas och dör, har vi fått antingen pengarna tillbaka eller annat för samma summa. Man får alltid garanti på växterna, om man spar kvittot. och det är kassapersonalen noga med att tala om. Så vi är i allafall nöjda med Plantagen Mvh Ingeborg

Samma här hos mig. Alltid garanti om man har kvar kvittot. Men jag har hittills aldrig behövt använda det.
Erika i Sandviken
Jag har bara bra erfarenhet av Plantaget (i Gävle),Hjälpsam och trevlig personal. Så en rose.gif till dom.

Men åker jag enbart för att köpa typ flertalet blommor (rosor) så blir det till Plantmarknaden i Lindesberg.Otroligt kunning personal och kalas fina växter (rosor) så då kör jag gärna 40mil ToR
Sussie80
CITAT (Karrolina @ 03-07-2007, 19:46) *
Jag har väldigt svårt för plantagen i uppsala. Har bara gjort ett bra köp och det var häckplantor. Annars ca 10 misslyckade köp..
Blomsterlandet däremot tycker jag är en jättebra affär. Där kan dom mer och växterna är fina. Man kan dessutom göra riktiga fynd. Träd (ej frukt) är nästan halva priset mot plantskolorna.

Visst ska man stödja sina lokala plantskolor men det finns ju gränser för vad man kan eller har lust att betala.

Sommarjobbade där ett par månader i somras. Man blev tillsagd att man inte hade tid att "gå runt och hjälpa" kunderna. Fruktansvärt dålig personalpolitik så nu bojkottar jag dem och handlar på Blomsterlandet. devil.gif
Karrolina
Min syster har jobbat på både plantagen och blomsterlandet. Hon säger att de har samma leverantörer på växter och att det ska vara bra leverantörer. Så egentligen borde det inte vara skillnad på kvalitet. Fast jag upplever att det är det. Så det kanske sköts olika bra efter att det kommit till butiken.

Hon säger dock att hon själv föredrar blomsterlandet för det är mycket bättre personalpolitik och att man får lära sig mer om växterna för att kunna hjälpa kunder. Så det verkar inte bara vara sussie80 som inte trivs att jobba på plantagen...
lissa
Nej Blomsterlandet är ingen Svensk kedja, vi har nämligen minst 2 i Barcelona där dom har växter med tillbehör, zoo och sen en typ presentbod.
Kvalitenten är högst varierande, och samma med personalen. Det är bara någr få som har kunskap, åtminstonde lite kunskap, men dom flesta är vänliga och tjänstvilliga..men det finns ju alltid rötägg.
Sortimentet är inte stort, bara dom vanliaste växterna, väldigt sällan man ser en Hoya tex. men priserna är väldigt bra,så om man har en stor trädgård eller en sommarbostad med stor blakong lönar det sig absolut att handla där..Jord , sand ,och djurfoder är det också väldigt bra pris på....
Jag blir lite deprimerad över alla djur i sina burar, men nu kan man iaf inte se katter och hundar längre.
Vi har inte så mycket att välja på, för plantskolorna finns bara rätt långt från själva staden..men om det skulle finnas plantskolor skulle jag absolut försöka stödja dom till 100%, man måste värna om alla småbustiker av alla slag tycker jag...
Chamomille
Plantagen hade rea för ett tag sen på inomhusväxter (gröna), fast när vi kom dit fanns naturligtvis nästan inga blommor kvar. En sån sak kan irretera mig. Varför ha en annons i tidningen samma dag...? Och föresten så är Ikea i alla fall billigare...
För oss som bor i Stockolm och söder om så föredrar jag trädgårdshuset i Skarpnäck. Stort sortiment och inte dyrt. http://tradgardshuset.com/
Tyvärr har vår handelsträdgård i Tyresö blivit svindyra från att ha varit mycket billiga för några år sen. Dom har dubblat sina priser senaste åren.
Lena i Torslanda
Det skiljer sig nog väldigt mkt åt mellan de olika butikerna - att generellt säga att Plantagen är kass är att göra det väl enkelt. I Gbg-området finns det flera stycken och jag använder mig gärna av minst en av dem. Sist jag handlade så köpte jag några Rhododendron och det utbudet som fanns då (Tagenebutiken) har jag aldrig sett någonstans inte ens i de välrenommerade handelsträdgårdarna. Dessutom fina exemplar.
Men eftersom jag har en samlarträdgård så är det inte i någon butik överhuvudtaget som jag hittar merparten av mina växter utan det gör jag via likasinnade genom byten eller frösådder.
Bee
Intressant att höra om skillnaden i personalpolitik mellan Plantagen och Blomsterlandet. Det är ju rätt självklart att om personalen trivs så gör dom ett bättre jobb! Jag tycker som många andra här att det är roligare att gå till Blomsterlandet som är väldigt kundvänligt med kunnig personal. Det enda Plantagenpersonalen kan säga är var saker finns. Jo, dom är vänliga och så men inte alls på samma kunskapsnivå som dom på Blomsterlandet.
Båda företagen har ju likartade produkter och då är det ju personalen och hur dom bemöter kunderna som gör skillnaden. Dom borde tänka på det.

Cassiopeia
Jag föredrar absolut Blomsterlandet framför Plantagen. Plantagen här i Örebro har nyss byggt och flyttat in i nya större lokaler, och det är verkligen stort... fast jag upplever att det är mer grejer än växter. De har egentligen inte så himla mycket att välja på och dessutom är de svindyra tycker jag.
Blomsterlandet (vi har två butiker i stan) har större och finare utbud på växter, bra utbud på krukor också tycker jag, mycket trevligare personal och bättre priser.
Jag har varit kanonnöjd med allt jag köpt på Blomsterlandet.
Limeblossom
Just det där med nonchalansen trodde jag bara var här i Falun med vår nyöppnade butik....tråkigt. Jag har handlat något enstaka där men känner som ni andra att det är lite sämre kvalite och dessutom mycket som bara går i tex zon 2-3 och vi har 5. Brukar gå in för att få lite inspiration iaf men handlar sällan. Ska jag köpa något viktigare blir det en "riktig" handelsträdgård.
Hannele
CITAT (Virriz @ 03-07-2007, 11:41) *
Tycker växterna ser halvdöda ut

Julimånad ser växterna halvdöda ut lite varstans, handlar själv april, maj.
Leia
CITAT (Hannele @ 06-07-2007, 19:27) *
Julimånad ser växterna halvdöda ut lite varstans, handlar själv april, maj.

Håller med dig, jag var till en plantskola igår som är känd för bra plantor och kunnig personal, men växterna såg inge roliga ut. sad.gif
zaaritha
Ja--vad tycker ni om "Blomsterlandet"?
Annamal
Jag har dåliga erfarenheter av Plantagen i Malmö. Har köpt både snittblommor, perenner och sommarblommor vid ett par tillfällen. Inget har tagit sig som förväntat, och snittblommorna slokade inom ett dygn, så nu går jag inte dit längre. Tycker också att de har ett väldigt klent urval. Principen verkar vara att ha väldigt få sorter, men väldigt många exemplar.

Det kan säkert skilja mycket mellan olika Plantagen-butiker, men här kan jag inte rekommendera dem.

Anna
sudden
blomsterlandet är ett dotterbolag till S-blommor (handlar du på blomsterlandet får du en s-blommorpåse) och S-blommor har både egna uppdrivningsställen här i sverige och importerar från andra länder, oftast holland och danmark, och bedriver ingen som helst handel med smådjur. S-blommor som sörjer för Daglivs blomsteravdelning på fridhemsplan har stort och varierat utbud och jag vet att det just nu finns hoya på båge hos dem. Jag undrar om de butikerna i barcelona har någon som helst koppling till svenska blomsterlandet..
Cassiopeia
Jag tycker som sagt Blomsterlandet i Örebro är kanon, på båda ställena. De har ett rejält utbud av blommor och brukar ha många sorters hoyor inne hela tiden. De tar sig alltid tid att hjälpa en och kan inte den ene svara så hämtar de en annan som kan.
Mycket krukor, men möjligen kunde utbudet på större krukor vara bättre men så tycker jag det är överallt... att det finns massssor att välja på upp till ca 16 cm, men sedan finns det bara ett fåtal större.
Gita
CITAT (Bee @ 06-07-2007, 09:46) *
Intressant att höra om skillnaden i personalpolitik mellan Plantagen och Blomsterlandet. Det är ju rätt självklart att om personalen trivs så gör dom ett bättre jobb! Jag tycker som många andra här att det är roligare att gå till Blomsterlandet som är väldigt kundvänligt med kunnig personal. Det enda Plantagenpersonalen kan säga är var saker finns. Jo, dom är vänliga och så men inte alls på samma kunskapsnivå som dom på Blomsterlandet.
Båda företagen har ju likartade produkter och då är det ju personalen och hur dom bemöter kunderna som gör skillnaden. Dom borde tänka på det.

Här i Västerås är det precis tvärtom, Blomsterlandet är bara skräp, växterna uttorkade och risiga.En av de två Plantagenbutikerna som finns här är jättebra, alltid fräscha välskötta växter. Jag handlar mycket där eftersom de prismässigt är mycket bättre än Åsby, Lindesberg och Zetas (för att nämna några välkända handelsträdgårdar.)Besöker Zetas ibland för att få inspiration, men handlar aldrig där eftersom deras växter inte är bättre än t.ex Plantagens, men betydligt dyrare.Däremot äter jag lunch där, deras restaurang är toppen.
Slutligen så tror jag att det beror på butiks/platschefen hur standarden på Plantagenbutikerna är, en del butiker är tydligen riktigt dåliga medan andra är jättebra.
Gita

sivvan
Tycker att plantagen är bra på krukor. I linköping är det väldigt stort, men variationen liten. Kan inte uttala mig om personalservicen, för jag har aldrig hittat nån personal när jag behövt hjälp. ranting.gif Blomsterlandet däremot har stor variation, man kan fynda och de har överraskande kunnig personal. Skulle handla klematis en gång, och personen jag frågade kunde alla klematis på latin, släkten var dom skulle växa osv. Blev väldigt imponerad.
kristerh
Tycker Plantagen har bättrat sig, tycker de är riktigt bra nuförtiden, men de har ju aldrig några exklusiva ovanliga plantor, det får man söka på andra ställen, Har bara erfarenhet av blomsterlandet i norrtälje och den butiken ger jag inte mycket för, personal får man leta efter om man skulle behöva hjälp, och utbudet är vääldigt klent.
Tezzla
Jag undrar om inte ni som är missnöjda med Plantagen förväntar er "fel" saker. Plantagen är ingen expertbutik där man kan få svar på alla sina frågor. Det är en butik med brett utbud som fungerar lite som en stormarknad. Det känns lite galet att kräva av personalen att de ska kunna svara på alla frågor som kunderna ställer.
Virriz
CITAT (Tezzla @ 10-07-2007, 11:50) *
Jag undrar om inte ni som är missnöjda med Plantagen förväntar er "fel" saker. Plantagen är ingen expertbutik där man kan få svar på alla sina frågor. Det är en butik med brett utbud som fungerar lite som en stormarknad. Det känns lite galet att kräva av personalen att de ska kunna svara på alla frågor som kunderna ställer.

När jag är på Willys eller någon billig stormarknad vet dom åtminstone vart mjölken finns om man frågar...

Och sist när jag var på Plantagen i Farsta så skulle jag fråga vart en växt fanns, och tjejen sprang förbi mig och sa "jag har inte tid"... Nehej... Men NÄR har hon tid? Eller har någon annan tid?
Sådana svar kan jag bara inte acceptera, även om det är en stormarknad med billighetsprodukter! Och såååååååååå billigt tycker jag som sagt inte att plantagen är heller...

Jag kräver INTE att de ska kunna svara på alla frågor, men lite baskunskaper bör ju personalen sitta inne med, oavsett priserna i butiken!
MB1965
Plantagen i södra gbg /askim har ett hyfst sortiment storsäljare, och en del variation på olika teman. Växterna är helt ok, varken bättre eller sämre än någon annan i närheten. Lätt att beställa specialväxter.

Blomsterlandet i askim/sisjön har dåligt med uteväxter- tämligen vanskötta, bra inneväxter och biliga magnolior. På handelsträdgårdar har jag köpt de enda växterna som dött ( ett par rosbuskar ) i trädgården men där får jag ingen växtgaranti, bah.

För övrigt är det ofta samma etiketter i många buskar jag tittat på i såväl handelsträdgårdar som blomsterlandet och plantagen - tex magnolior, andra buskar och rhododendron.
Lilleskutt
Förra helgen så var jag ute i Gustavsberg och råkade åka förbi en plantagen butik som hade 50% på allt så jag var ju bara tvungen att springa in och glo lite.. kanske finns nåt man vill ha... Men jag kan bara säga att jag skulle inte ens betala 50% för den skiten som de sålde... allt var ju visset... Jag betalar inte för skräp... 50% då ska det iallafall vara lite fräcsht inte bara kastas i sopporna när man kommer hem el??? confused.gif
tiagirl
Har aldrig varit på nåt Plantaget men Blomsterlandet är i Kalmar är jag nöjd med. Har lagt myyyycket pengar där om man säger så!!!! Och aldrig fått fel, tror inte något har dött heller.
Nu vid den här tiden köper jag ofta mängder av dessa vissna växter för halva priset och som i år tex får jag fina plantor av skräpet från förra året!!! Ser man längre fram än det där vissna framför näsan så har man mycket att hämta.

Det är ju inte bara jag som har framförhållning för annars hade dom inte tyckt det varit lönt att sälja ut det för halva priset utan slängt det bara. Verkar inte vara som några ställen har någon slags förvaring till växterna snyggat till sig? Eller året efter tom, då dom är ännu kraftigare och stabilare?

I Oskarshamn ganska centralt finns mitt absoluta favoritställe, ett privat litet ställe. I början p juni köpte jag maaassor av överblommade sommarblommor för 5 kr styck. Några veckor senare noppade och klara så tok-blommar dom och gör det än.
Hade dom själva förvarat dom på undantag några veckor hade dom ju gått att sälja igen ju? Nåja, nu spårade jag ur.

Jag är iaf nöjd med dom få Blomsteland jag varit på, tycker dock att all dekoration och krukor är snuskigt dyrt. sad.gif Så det köper jag aaaaldrig där...tur Ikea ligger nära! biggrin.gif

Tezzla
CITAT (Lilleskutt @ 21-07-2007, 19:40) *
Förra helgen så var jag ute i Gustavsberg och råkade åka förbi en plantagen butik som hade 50% på allt så jag var ju bara tvungen att springa in och glo lite.. kanske finns nåt man vill ha... Men jag kan bara säga att jag skulle inte ens betala 50% för den skiten som de sålde... allt var ju visset... Jag betalar inte för skräp... 50% då ska det iallafall vara lite fräcsht inte bara kastas i sopporna när man kommer hem el??? confused.gif

Ehh, men hade du förväntat dig att växterna skulle vara tipptopp mitt i högsommaren? confused.gif Finns en anledning till att de säljs till halva priset. Så länge växterna inte är stendöda så brukar de pigga på sig fort om de kommer ned i jord och sommaren efter så är de precis lika fina som andra växter.
Lilleskutt
CITAT (Tezzla @ 22-07-2007, 10:45) *
Ehh, men hade du förväntat dig att växterna skulle vara tipptopp mitt i högsommaren? confused.gif Finns en anledning till att de säljs till halva priset. Så länge växterna inte är stendöda så brukar de pigga på sig fort om de kommer ned i jord och sommaren efter så är de precis lika fina som andra växter.

Dessa växter var näst intill stendöda... och de som var halvstendöda hade garanterat dött påvägen hem i bilen...
Beror ju på vad man vill handla och om man vill ha det fint på engång el nästa år... men kanske dög för någon.. vem vet... nån blev kanske glad flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon