Full version: Löss och grönsåpa
stella08
Min hibiskus fick löss. Det är först idag de visade sitt fula tryne, så plantan kanske borde inte vara så hårt angripen. Undrar vilken koncentration ska det vara på grönsåpavatten och hur ofta ska man spreja? Ska man blanda sprit också? Kan man köra med både provadopinnar och grönsåpa sprej? Plantan är full med halvursprungna knoppar och de här fylingarna kryper därifrån. Måste jag klippa bort de angripna knopparna? Det vill jag inte...
Åsa, mälardalen zon 2
ca 3-5% såpa (gul el grön) + vatten och så kanske en skvätt sprit men det är inget måste. Spruta ca 1-2ggr i veckan i någon månads tid, du måste spruta hela växten även undersidan av bladen. Ibland blir blommorna fula av såpvattnet och man får inte spruta i solsken.

Vill du behålla blommorna fina säger jag testa provadokapslarna, det tar några dagar innan medlet kommer in i hela växten men blommorna brukar klara medlet och medlet finns kvar i växten i ca 6v så det är en ganska arbetsbesparande metod. Det värsta av lössen kan man klämma för hand medans man väntar på att medlet ska verka.

Man kan även använda båda medlena samtidigt och nej du behöver inte klippa bort knopparna..
stella08
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon