soolroos
I slutet på maj planterade jag en dvärgsyrén i en stor kruka på balkongen. Nu har det kommit två stycken skott (eller vad det nu är g.gif ?!), som växer längst ner på stammen strax ovanför jorden.
Frågan är: är det bra att låta dem vara kvar ? Jag menar det är ju fint med lite extra grönt ! Eller kommer de att ta all näring från resten av trädet ? help.gif
Big Gardener
Det handlar alltså om ett uppstammat träd om jag förstod dig rätt? Dvärgsyren på stam är ofta, dock inte alltid, toppympad på ligustersyren, Syringa reticulata. Om bladen ser mycket annorlunda ut från resten av busken, eller att du vill behålla trädformen intakt, bör du klippa av dem.

De kan naturligtvis ta över efterhand, eftersom grundstammen ofta är mer starkväxande än ädelveden. Dock händer inget över en natt.
soolroos
Eftersom jag är gröngöling på detta område så kan jag inte exakt svara på om det är uppstammat - men det kan det säkert vara smile.gif
Var precis och tittade, bladen ser väldigt olika ut, så jag tänker lyda ditt råd och ta bort dem yes.gif
Men då dök det upp en ny fråga: kan de skotten överleva för sig själva ?
Cilla
Uppstammat = har stam, dvs man har tidigare klippt bort sidogrenar så att stammen syns och så att busken/trädet inte är flerstammigt

Ja man kan sätta sticklingarna i kruka, kraftigt sandblandad och ickegödslad jord, liten plastpåse över så att temperaturen jämnas ut och jorden inte avdunstar så snabbt. Sticklingarna bör vara korta, man kan kapa flera bitar av en 30 cm stickling t ex, sätt dem inte upp-och ned bara... 1-4 blad på en stickling brukar vara vad som krävs och plantan behöver. Men det är inte helt lätt, lyckas du inte så är det inte för att du gjort något särskilt fel antagligen, om du inte glömt att hålla fuktigt hela tiden förstås.
Ophelia
Testa med att sticklingsföröka dem genom att ta bort dem från stammen och sticka dem i torv/sandblandning. Ställ undan krukan på ett skuggigt ställe och låt den ALDRIG torka ut. Eventuellt kan du sätta på en plastpåse med hål i men du måste lufta så det inte möglar.
soolroos
Tack för tipsen Cilla och Ophelia tummenupp.gif ska testa min lycka och se om jag kan få dem att överleva !
och tack för förklaringen om 'uppstammat' smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon